Hej,

Håller på att renovera hemma där jag nu kommit till källaren. Saken är den att tidigare ägare har bolmat på ganska friskt inomhus så hela övervåningen har vi tvättat och spärrmålat allting vilket har gått fint och mer eller mindre all lukt verkar ha försvunnit.

Nu är vi dock inne på källarplanet. Här finns lite olika typer av rum, dels rum med betongväggar som förråd, garage, tvättstuga och allmänna rum. När det kommer till rum helt i betong som typ förråd, alltså ett rum som personen som tidigare bott här rimligtvis inte varit i speciellt mkt. Borde jag ändå spärrmåla ett sådant rum? Better safe than sorry som man säger, men det är ju en massa extrajobb och färgen är rätt dyr. Räcker det med tvätt och 2 lager vanlig färg istället? Samma fråga egentligen på andra rum där väggar och golv består av betong men där personen ändå kanske har varit lite grann. Borde man spärrmåla dessa? Ska man tänka annorlunda på trädetaljer som lister och tak kanske, sätter sig lukt mer där?

Frågan är väl egentligen om röklukt/nikotin ens fäster på betong? Det finns ju verkligen inga gula fläckar som ex. taket osv. i vissa rum på övervåningen. Luktar ju inget spec men å andra sidan kunde jag inte känna nån överdriven rök/nikotinlukt på rum som faktiskt var ganska ordentligt påverkade av det på övervåningen.

Hur skulle ni gjort? Ingen röklukt, inga fläckar -> skita i det, eller better safe than sorry och nikotintvätt + 2 lager spärrfärg.
 
Man brukar använda diffusionsöppen färg i källare för att funkten inte ska stanna kvar bakom färgen. Spontant låter spärrfärg helt fel i en källare.
 
Vi har samma situation och kommer att renovera källaren på ”normalt” sätt med vanlig diffusionsöppen färg. Förra ägaren har inte suttit och bolmat i kall och fuktig källare, så det verkar lugnt. Vi märker ingen lukt alls där ens nu innan renovering, och jag är ganska känslig.

Däremot kommer vi att blåsa ut badrum-bastu-avdelningen totalt så småningom, den luktar blurk trots att vi rivit ut bastupanelen och tvättat allt med alla medel vi hittar. Det var väldigt flitigt bastat och nersvettat :sick: Så visst kan lukt sätta sig även i källarväggar och tak.
 
  • Gilla
benis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.