Hej!

Jag har ett suterränghus (kataloghus på oisolerad källargrund). Hittills har källaren använts som förråd. Jag har planer på att inreda till en liten lägenhet.

Det problem som först måste lösas är kondensbildning på insidan av källarväggen. Jag tänker lösa detta med utvändig isolering. Det normala är väl cellplast som fästes i betongväggen och puts därpå. Men jag skulle helst vilja slippa från putsarbetet. Jag skulle helst vilja använda cellplastskivor (eller annat isoleringsmagterial) med ett hårt ytskikt, för att slippa från putsen. Någon som har erfarenhet av detta, eller vet om någon sådan produkt finns på marknaden?

 
mmm.. du har inte kollat på Isodran, portodran , jackodran?

Cellplast skivor med isolerande & dränerande egenskaper. Dvs den markfukt som kommer genom källargolven kan vandra ut genom väggarna åt båda hållen..
 
finns ju även Cellplast som klarar högt Mark tryck.. sånna som man tex gjuter grunder på osv.. kolla på byggvaruhuset.. det ska iallfall inte vara några problem med den biten...

är ju fukt biten som är den värsta när man bygger bo i marken..
 
Regla upp väggen horisontellt och sätt någon skiva på vertikala spikläkt, t.ex. steni/Pro-fasad/kvartsi. Det är skivor som har en krossad maromor i ytan och därmed lite liknar en putsad vägg...
 
Tack för svaren, Per-Erik och LyckeK! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.