Innerväggarna i källaren var alla träreglade med spåskivor (vissa målade, tapetserade och med plastvägg på). Jag har tagit bort dessa eftersom vissa börjat mögla. Se bifogad skiss över källaren för att se de träreglade väggarna jag har tagit ned.

Tanken är att ersätta samtliga innerväggar med oorganiska och har således lite olika alternativ:
- plåtreglar/våtrumsskivor (svårt att hänga saker, vilket jag ogillar - går bort omedelbart)
- lättbetongblock
- Leca-block

Aktuella väggar (se skiss):
  • Gillestuga - Förråd
  • Hall - Hobbyrum
  • WC/Bastu/Mat (kallutrymme) - Hall/Trappa

Kallutrymmet försvinner helt till förmån för en större bastu samt relax/dusch/WC. Ska sätta igen ventilationsventilerna i ytterväggarna (eller använda de till bastun...). Ytterväggarna är uppbyggda av Leca-block som är putsade.

1. För att få samma bärighet som en träreglad vägg (45x75 mm på cc60) i lättbetong resp. Leca-block, vilken tjocklek behöver man då?

2. Eldragning verkar avsevärt mycket smidigare med Leca-block då de är ihåliga. Hur utförs eldragning i lättbetongblock? Fräser in el?

Trappan satt förankraad i den träreglade väggen mellan WC/Hall. 3 st ruttna 45x120 mm reglar bar upp "plattformen", som numer är provosoriskt uppstöttad underifrån.

3. Vilken tjocklek på lättbetong eller Leca-block behövs för att få en stabil vägg för infästning? Duschblandare och vägghängda skåp?

4. Hur skulle ni ha gjort vid trappan? Förankrat den i väggen? Vad krävs för tjocklek? Kör jag Leca-block tänker jag att det går att fylla upp blocken med cement till en höjd av 100 cm, så lär väl bärigheten för trappan inte vara ett problem?

Övriga väggar kan ha varierande tjocklek, men den vid trappan kan inte vara alltför tjock utan att föra med sig en hel del problem. Hade tänkt återanvända avlopp till WC, handfat samt nuvarande vattenrör, som alla är dragna i betongplattan i WC-utrymmet. Undviker helst av bila upp allt, men det kanske är oundvikligt. Det återstår att se...

(Jag har ingen erfarenhet att arbeta med annat än trä. Har hört mig för samt sökt en massa på Internet, men inte riktigt fått grepp om allt ännu.)
 
Redigerat:
Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20151201_211306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilderna syns inte
 
Testar med bilderna igen. Märkligt att de inte syntes för dig. När jag är inloggad syns bilderna för mig, men inte om jag loggar ut...

Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20151201_211306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20151201_211320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.