Hejsan!

Håller på att renovera badrummet i mitt hus som är en vanlig villa med källarvåning. Med en källare som det är varmt i ca 20grader. Nu till frågan , tänkte göra UTAN golvvärme i badrummet, är det någon med källarvåning med kaklat badrum som inte har golv värme som kan ge en kommentar:) tänkte om det blir så kallt så det är värt alla kr extra det kostar? Tänkte att hus med källare har varmare golv på våningen ovanför?
Tacksam för svar Mvh Tomas
 
Redigerat:
Golvvärme i källare är ofta ett bekymmer, man måste tillse att tillräcklig isolering finns, och rekommendationen är ca 30cm.
har du inte ordentligt isolerat så skulle jag strunta i golvvärmen för det blir en oekonomisk uppvärmning.
Annars är det bara gräva ur och fylla med isolering då är det mindre problem..
 
ursäkta , nu har jag nog varit lite otydlig, jag ska ha det på övervåningen, Alltså tänkte jag om kanske golvet värms upp lite av att det är varmt i källaren, om man jämför med ett hus med vanlig torpargrund tex.

Tack för svaret
 
Det kommer inte att kännas varmt golvet, det kommer ju naturligtvis vara varmare än utan källare, men det är inget du kommer märka..
Så kör du på golvvärme
 
Jag har samma förutsättningar som dig och när jag slår av golvvärmen på sommaren blir golvet ganska kallt! Skönt på sommaren, iskallt golv vintertid!
 
okej, kanske ingen ide att snåla, någon som vet om det duger att koppla på där elementet har suttit? har ganska litet badrum, eller behöver man en extra cirkulations pump? hur har ni gjort.?

Tack för svaren ,
 
Kör elgolvvärme om det är sådan liten yta!
 
Har klinker i badrum utan golvvärme. Hus med inredd källare, badrum på övre plan. Har aldrig känts kallt, i synnerhet inte på vintern. Har alltid trott att det berott på den varma källaren, men där kanske jag har fel?
 
EndZone ja jag tänkte samma tanke som du. Det är ju hur bekväm man ska vara, golvvärme har ju också blivit modernt så ingen kan ju vara utan, Men jag antar att jag gjort inlägget för min bekvämlighet för att slippa lägga in golvvärmen, nog är det säkert skönt när den väl sitter där:)
 
Jag hade exakt samma förutsättning, villa med källare, litet badrum på våningen ovanför källaren. Jag lät sätta in elektrisk golvvärme. Som nu när kanske inte bergvärmen går så där jättemycket har jag ändå varma golv. Till den vattenburna radiatorkretsen lät jag sätta in en handduksvärmare.
 
Jag måste ha en enorm värmestrålnig från källaren upp genom betongbjälklaget till övervåningen. Har aldrig upplevt golvet kallt. Skumt.
 
Du skulle kunna förbereda genom att lägga en elslinga utan att koppla in den direkt, själva kabeln hittar du för några hundralappar.
 
largab Min bror har samma och funkar fint, tänkte gjuta igen golvvärmen sedan flytspackel på det, kan det bli bra? borde ju duga fint med sådant system. Tjejen tillåter inget annat än att ha golvvärme, jag lär inte ångra mig när den väl sitter där:)

Tack för svaren
 
Slangen ska gjutas in. Det verkar viktigt ?!
Jag håller med. Mina klinkersgolv känns kalla om ingen golvvärme är på (hall/badrum/toa) trots varm källare.
Men det är klart, ouppvärmt klinkersgolv i källaren känns ännu kallare ... , så visst det går säkert stå ut utan värme i golvet på bo-planet. Jag skulle dock inte chansa. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.