I nya huset har vi inredd källare, men gamla ytskikt. Golvet i trapphallen är plastmatta på gammal linoleum på någon typ av board. Vill lägga klinker. Antar att vi bör riva bort allt ner till betongbotten. Men ska vi sedan flytspackla på det eller kan vi lägga klinker direkt på betongen?

Resterande rum är idag plastmatta på board eller heltäckningsmatta på betong. Inte heller helt bra i källare har vi förstått. Men vi vill inte gärna ha klinker i dessa rum (ett ska användas som sovrum, det andra gillestuga) - vilka andra alternativ är OK? Har läst någonstans att man inte ska ha organiskt material (dvs trä), men hur är det med laminat? Eller är det för tätt?
 
Jag kör med heltäckningsmatta som "andas" (kommer inte ihåg vad det heter) i biorummet, lite varmare om fötterna än vanliga golv :)
 
Redigerat:
Laminat är ju också organiskt material. Du kan köra antingen en heltäckningsmatta som andas om du inte har några problem med fukt på golvet i dagsläget, dvs att det inte är blött på golven.
Annars tycker jag du ska kolla på antingen Granab- eller Nivell-system. Det är en sorts regelsystem som man reglar upp ett nytt golv med och som inte är organiskt material direkt mot betongplattan. På detta kan du lägga vad du vill sen och ha en säker lösning.
 
Ok tack för tips, ska kika efter heltäckningsmatta som andas. Vore mysigt med matta i det som ska bli sovrum.
Jag trodde laminat var typ plast. Men OK.

Det är inte fuktigt i källaren idag trots att det är ett gammalt hus (40-tal), men man vill ju ändå bygga "rätt" när man ändå renoverar. Nivell har jag tittat på men det verkar bygga en del på höjden (lågt i tak som det är) och så verkar det rätt dyrt?
 
lånar tråden lite.... man man nu lägger in tex parkett eller något annant organsikt matrial på golvet i källare, är det okej om det är värme golv? eller finns de fort risk för fukt?
 
Hmmm var iväg och tittade på golvplattor i plast som man köper i 9-pack på typ Jula. De är ju nätmönstrade, typ, och ca 1 cm tjocka. Skulle man inte kunna lägga sådana på betongen, och sedan laminat uppepå, med spalter längs väggarna för ventilation? Det blir ju lite samma grej som dyra Granab/Nivellsystem (dvs luftspalt under golvet, men utan mekanisk fläkt). Billig hemmalösning eller galenskap?
 
Nivell och Granab system med reglar som står på plastskruvar är i första hand till för golv som är ojämna. Om källargolvet är plant (tillräckligt plant för att lägga golv direkt på det) lägger man en "platonmatta" med knoppar som skapar en luftspalt. Platon är ett varumärke, finns andra tex på byggmax som är billigare, förmodligen billigare än plattorna. skall du gör det rätt så skall du vika på på väggarna och ha ventilerade socklar. Läs mera här: http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf
 
  • Gilla
Fransberg
  • Laddar…
Toppentips! Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.