Har en suterängvilla byggd -71. Köpte den för ca 9 år sedan. På båda våningarna är det ca 240 cm i takhöjd.
I "källaren" är i stort sett är alla väggar av puts på det som kommer i kontakt med utsidan. I dagsläget omålat och ser inga tendenser till fuktgenomslag.
Det som är över jord är klätt med skivor eller träpanel.
Min fråga är dock angående golvet som är gjutet i två etage!
Halva huset (det som vetter mot jord) är det ett gjutet och inget mer har gjorts. Tvättstuga, pannrum, matkällare, förråd, toa och hallen där trappan går ned.
I övriga utrymmen i källaren, som ligger ovan jord (förråd, extra rum samt allrum med öppen spis) är det uppreglat med träskivor och ovanpå det nålfiltsmatta.
Två saker som förbryllar mig.

1. I den sektion som kan kallas källare har de gjutit in trä i golvet, som rumsavgränsande, dvs inunder trösklarna. Helt slätt betonggolv i övrigt. Har kollat fukten på träregeln och den var lite hög men inte alarmerande! Har för avsikt att klinka denna del av källaren men är lite osäker pga. dessa träreglar i betongen. Hur långt har de gjutit in träreglarna? Skall jag försöka borra ut regeln eller skall jag bara klinka och gå vidare?

2. I det andra partiet som ligger ovan jord (i dag någon form av träsviva) Kan jag lägga på ett laminatgolv och kan jag då behålla nålfiltsmattan som en ljuddämpare? Känner ingen fukt- eller mögeldoft!

Tacksam för svar och idéer om hur jag gör med min källare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.