Hej!

Jag har tänkt att börja göra om i källaren. Vet att det finns flera andra trådar om det. Jag har ett hus från 65. Betonghålsten som står på betongsula därefter ca 30 cm dränerat material, 8cm betongplatta, 5cm finsats. Dränerat med isodrän även sulan. Jag ska ha vattenburen golvvärme. Vill inte bila upp hela golvet. 110kvm källare. Takhöjd 213cm kan tänka mig minimum på 205.

Men det finns ju några alternativ.

Alt 1: fräsa spår för slingan i betongen och flyta + klinker.
Alt 2: läggar 3 cm xps cellplast + slinga + flyta + klinker.
Alt 3: ta bort finsatsen på 5 cm och jämna av ytan med nått spackel lägga 7 cm xps cellplast + slinga + flytspackel + klinker
Alt 4: komplettera någon av Alt 2 eller 3 med platon multi utan fläkt.

Går det att räkna på hur mycket effekt golvvärmen drar på vardera alternativ. Gör 7 alt 3 cm cellplast någon skillnad överhuvudtaget. Har ni några andra alternativ? som inte innebär att bila upp hela källargolvet. Känns kanske inte så bra att lägga cellplast rätt på betongen men det finns ju inget alternativ som andas förutom platon. Har för övrigt legat plastmatta i källaren sen -65 och upplevs som torr. Mäter jag med fuktmätaren på betongen så visar den inget men mäter jag under mattan så visar den utslag, tar jag bort lite av mattan så får jag inget utslag. Blir ju en kostsam historia hur man än gör. bara flytspackel är ju drygt 200 säckar. Har ringt runt till golvvärme försäljare samt sökt en del på nätet men alla rekommenderar olika.

Tacksam för idéer

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.