Hej

Är på väg att köpa ett tegelhus byggt -74. En besiktning från Anticimex visade viss fukt mellan källargolvet och betongplattan. Inget mögel men en viss fukti doft som enligt dem borde åtgärdas. Har läst en del här på forumet men har som svårt att bestämma mig för vilket sätt jag skall reparera detta.

1. Behöver man ventilerade golv?

Hade bara tänkt riva ut gamla golvet, torka upp och rengöra betongplattan, lägga på platonmatta samt deras ljuddämpade matta, isolera med cellplast och sedan lägga ett tjockare parkettgolv på detta.

2. Hur låter detta?

Kommer naturligtvis lämna luftspalter vid väggarna samt de ventilerade lister som platon säljer.

3. Kommer denna lösning ventilera bort fukt och får man tillräckligt med självdrag för att luften skall cirkulera?

Tacksam för all hjälp.

/Jonas
 
Lösningen fungerar sådär. Beror påom du har extremt mycket fukt, då räcker inte denna "självventilerande" konstruktion. Men i en normal källare, med normalt med fukt, brukar det inte bli några problem.
 
Har själv torrt betonggolv i källaren... Men kallt. Vill bila upp, isolera och gjuta nytt med värme (vattenburet) i....

Men det är ett jobb jag måste ha hjälp med... Så firma/firmor får lämna offert. Bila kan ja själv (kul ju, tung maskin) men gräva ut, grusa/isolera/gjuta... Det bör JAG ha hjälp med.

För isolera på bygger nog för mycket.... Har inte "råd" med tre centimeter, och läckaget ner blir nog för stort med.
 
Jag har inga stora fukt problem. Huset är omdränerat utvändigt senaste fem åren.
 
Vill fortfarande, och skulle verkligen uppskatta, fler idéer och lösningar på mitt källargolv.,
 
Jag skulle riva bort det gamla golvet och sen undersöka hur mycket fuktproblem det faktiskt är? Man kan börja med att tejpa en bit byggplast på golvet så ser man OM det kommer fukt över huvudtaget, utifrån det kan man sen gå vidare. Förmodligen finns det nån metod att mäta ev fuktmängd så Du kan avgöra vilken metod som är ok att använda.
Vi började med att tejpa 2 m2 byggplast på vårt källargolv efter att vi dränerat om kåken och spikat platonmatta. Det var ingen fukt alls så vi la inomhusplaton bara utan nåt annat än självdrag och så frigolitisolering med golvvärmeslang innan laminatgolvet.
 
Ursäkta om jag lånar tråden, men här är lite intressanta funderingar:
Överallt rekommenderas platonmatta eller annat ventilerande golv.
Finns det inga nackdelar med Platon?
Har någon lyft på en platonmatta som legat på betong i några år?
Risk för mögel på de "knoppar" av platon som nuddar betongen?
Risk att smådjur, damm osv ansamlas under golvet?
Vad händer vid ev. vattenskada?
 
Det var ju min tanke det med. Att lägga inomhusplaton först,sedan isolera med cellplast och sedan lägga ett golv på det. Tror det kommer att räcka då vi som sagt har dränerat om och i te har några stora fuktbekymmer.

Är det någon som använt sig av denna metod?

Någon som gjort det för fem/tio år sedan som har sett något resultat över tid?

Tack för all hjälp.
 
Efter att ha läst ännu mer, samt fått veta att det finns vattenburen golvvärme i gilléstugan, så blir det nog klinker på golvet.

Såga upp golvet, lägga på primer och sedan lägga klinker på detta. Borde inte bli så kallt på golvet och det går ju lätt att åtgärda med tjocksockar, tofflor eller mattor på golvet.

Vad tror ni rutinerade byggare och källargolvåtgärdare om detta?

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.