Hej.

Ska få till ett rum i min källare till förråd, kan ju aldrig få för mycket plats för förvaring. Problemet är golvet och därav min fråga till forumet. Huset är från 60-talet så det är inte isolerat under. Golvet är gjutet men inte lika mycket som övriga källargolv, jag är osäker på hur tjock gjutningen är. Den är dock ojämn och med större stenar i. Tidigare låg det i detta rum sand underst och med ett flytande golv ovanpå, detta var ordentligt fuktskadat när jag tog ut det.
Antar att det normala vore att isolera först så mkt takhöjden medger och gjuta med armering därefter.
Min fråga är om jag i stället kan isolera och flytspackla? Detta för att inte bygga så mycket på höjden samt att det skulle ta mindre tid att torka t golvet. Finns det någon som har snpunkter på detta, verkar det dumt att göra så? För och nackdelar?
Tacksam för svar, Uffen.
 
Hej!

Jag har varit i samma sitts som du och på detta sätt löste jag det.
Material räknat underifrån:
1. Torr sand för att jämna ut det grova underlaget (kan köpas i säck) fick lägga i två olika nivåer för hela ytan lutade så mycket.
2. Frigolit två tjocklekar typ 50 respektive 70 beroende på sandhöjden som nämndes tidigare. ( min leger skulle jag nog säga 20 mm har fått uppgift att kapilärsugningen i frigolit är max 10mm).
3. Någon form av duk tror den hette klass 2 som viks upp på väggarna.
4. armeringsmattor
5. 30 mm flytspackel
6. platonmatta
7. 14 mm trägolv.

Gjorde detta i en 30 kvm gillestuga och tycker att det blivit kanon.
Har inte förverkligat lager 6 och 7 ännu men det kommer.

Fördelar med detta sätt med flytspackel och isolering är att man minskar fuktvandringen ordentligt pga isoleringen och att torktiden är kort.

Nackdelar är att det är dyrare jämfört fylla ut allting med betong och det krävs lite fler arbetstimmmar.

Lycka till
mvh
Johan
 
Jag märkte vid mer noggrann undersökning av källargolvet att det ligger en form av asfalts beläggning på det som går upp en liten bit på väggarna. Bör jag bila upp detta och börja från början så att säga? Antar att asfalten fungerar som någon sorts tätskikt så vad sker med undervarande fukt, vandrar den vidare längs väggarna?
Uffen
 
Jag håller ju nu på att dela ett stort hobbyrum i källaren till ett förråd och ett arbetsrum.

Golvet i arbetsrummet tänkte jag så här med:

186348-golvkallare.JPG

Med elvärmeslinga i.

Någon som tror på min idé? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.