Jag har läst runt i detta forum och ser att alla bilar upp sina källargolv när de ska ha golvvärme. Behövs verkligen detta. Vi har ett pannrum på 9m[sup]2[/sup] som snart blir utrymt när vi får fjärrvärme till huset. Där tänkte vi inreda till toalett/Bad/Dusch och det vore skönt med lite golvvärme. Jag är som ni märker novis inom golvbranschen...
Räcker det med att lägga i följande ordning:
-Cellplast (3cm) direkt på det gamla gjutna golvet
-Elgolvvärme
-Flytspackla?/Gjuta? (Hur tjockt lager?)
-Klinkers
Eller är det tvunget att bila ur det gamla golvet för att få plats med all isolering?

Såklart måste jag bila ner nya vatten-, avlopp-, elrör och brunnar i det befintliga golvet innan man lägger på ovanstående lager. Då blir det bara kanaler som bilas upp och inte hela golvet.

Säj att denna princip skulle bygga på det befintliga golvet ca 5cm (beroende på tjockleken på betong/flytspackel) vilket inte stör så mycket, för vi har ca 220cm i takhöjd.

Är denna lösning ett brott mot vedertagna lagar eller kan man göra enligt detta?

Trycker man undan fukten (om det är någon fukt) till ett annat ställe där det i sin tur blir en högre koncentration?

Tanken är att golvvärmen skall vara på konstant året runt på behaglig nivå, men ej värma upp rummet, utan det får ett vattenburet element göra.

Om detta inte räcker vad är minsta motståndets lag för att få till det utan att det fuskas?
 
Kom igen nu alla duktiga fackmän/lekmän, någon måste väl ha en kommentar om mitt inlägg?
 
Är ingen duktig fackman men håller själv på med att gräva upp golvet för att isolera och lägga värme. Det man kan säga är att ju mer isolering desto bättre. 3 cm är väldigt litet, själv kommer jag att ha 14. En byggare jag pratade med sade att nya hus byggs med 30 cm.

9 kvm är inte så mycket och om ni ändå skall bila upp för avlopp så är det inte så jättemycket mer jobb att ta allt. Att höja golvet 5 cm orsakar ju också jobb med trösklar, dörrar och annat.

Om man värmer marken under golvet kan man få fuktvandring till andra platser och det kan möjligtvis bli problem, men där får proffsen ta vid och kommentera.


/Martar
 
Det lutar väl åt att gräva upp golvet... :'(
Rummet ligger så eländigt till bara, när man ska frakta upp gamal betong, grus, skrot, etc. Sedan skall det nya blandas och släpas ner...
Men som sagt, det kanske är lika bra att gräva ur och göra det ordentligt från början så kanske man slipper otrevligheter senare...
Ingen annan som har några kommentarer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.