Hej!

Jag har ett förråd/verkstad i källaren på ca 60kvm, fördelat på 3 rum. Av okänd anledning tyckte man inte det var värt att gjuta en platta där när huset byggdes -79 vilket gör att radonhalten där inne är för hög. Runt 400 bq/m3 snittar den på. Resten av huset ligger oftast under 100 bq/m3.
Det var även en firma här och mätte innan vi köpte huset och konstaterade att källan är marken i förrådet.

Golvet tror jag idag är uppifrån: spånskivor -> frigolit -> någon plast -> spån igen
Lite osäker på vad som är under spånet, men tror det är sand. Tänkte försöka riva upp senare men just nu är det som sagt ett förråd...

Målet är bara att få ner radonhalten, och kanske få det att kännas mindre som en skräckfilm när man går in där.

Min första tanke var att riva ut allt till sanden, lägga på ny frigolit och sen gjuta ett golv. Borde kunna göra det ett rum i taget tex.

Nu funderar jag på att bara ovanpå golvspånet lägga ut en radonduk, platonmatta och sen laminatgolv.

Kommer jag ångra mig om jag låter bli att gjuta? Kommer det hjälpa alls? Det finns inga fönster och bara två små luftventiler, så jag har jättesvårt att se att det blir något mer än förråd/verkstad av det.

Andra ideer är självklart också välkomna!

Jag har aldrig gjutit förut men jag gissar att 60kvm är en massa slit...
På bilden ser man lite hur det ser ut, var svårt att få till någon bra bild.
 
  • Källargolv med spånskivor som är upplyfta och exponerar underliggande isolering och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.