Hej alla!
Vi har köpt ett radhus byggt 1958. Tvåplans med källare. Jag har tidigare känt att källare är något jag inte vill ha eftersom den kan föra med sig diverse problem. Har dock ändrat mig och längtar nu efter vår källare (vi får tillträde 31 okt). Källaren i dagens läge består av ett garage (cyklar förvaring osv), ett wc, ett pannrum, en del med badkar och tvätt samt ett gym. Vår plan är att använda gymmet till gästrum och ev senare även som tv-rum. Huset är besiktigat utan fuktindikationer (förutom lite avlossnad färg från betonggolvet).Nu undrar jag vad vi kan göra i källaren och främst då med det rum vi skall använda som gästrum. I nuläget ligger där en heltäckningsmatta. Tänker att den kan vara kvar men är det ok att i källare sätta upp till exempel hyllplan av trä? Eller skall man hålla sig helt borta från organiska material? Är en byrå liksom ok? Som ni förstår har jag aldrig ägt en källare :). Hur kan vi göra för att slippa få fukt? Besiktningsmannen tyckte inte vi behövde dränera eftersom han ansåg att det kunde själpa mer än hjälpa. Han menade istället att källaren kunde bli hjälpt av lite extra värme. Vad tycker ni proffs som har källare? Vill så väldigt gärna göra fint där nere i gästrummet.
 
Inga problem att ställa ner organiska möbler så som en byrå. Man bör däremot undvika organiskt material som ligger direkt mot betongen om man sätter upp en tex en innervägg.
Att en dräneringen skulle göra det sämre för källaren för står jag mig inte på. För man de korrekt så blir de bara bättre. När är nuvarande dränering ifrån? Jag flyttade in i ett hus byggt 56, trotts att jag inte såg några fuktgenomslag i källaren så valde jag att dränera då de aldrig gjorts tidigare. Vilken skillnad de blev på luftkvalitet i hela huset, luktar inte källare eller unket längre. Utan det är mycket bättre. Se till att huset har de torrt om fötterna (bra dränering) och torrt om huvet (bra tak) sedan tar man tag i resterande projekt. Om ni bestämmer er för att dränera, lägg 200mm isodrän/pordrän, mindre än så är bara snålt. Det är arbetet som kostar, inte materialet i de här fallet.
 
Tack för svar! Grejen är att det är ett radhus. Går alltså bara att dränera på 2 sidor. Är det ändå lönt tycker du?
 
Jag är ingen dräneringsexpert, men är de inte gjort någon dränering sedan huset byggdes så skulle jag nog satsa på att göra en. Och samtidigt isolera ordentligt. Har någon granne dränerat? Annars kanske ni kan gå ihop ett gäng grannar och göra det? de andra sidorna antar jag är grannens källarvägg? Då är de ingen direkt tillskjutande fukt därifrån, utan då har ni bara markkontakt på två sidor.
Det är alltid bra att tänka två steg när de gäller hus, ska ni bygga ny uteplats? Då måste den nog rivas om ni måste dränera/byta inkommande VA om några år. Då blir de dubbeljobb och en merkostnad. Då är de bättre att göra de som är under marken först, och sedan bygga upp därifrån. Hur är det med inkommande vatten/avlopp, är de bytta? Jag gissa att det är galvat rör för inkommande vatten om det är original och de är alltid bra att byta i samband med dränering. De är svårt att säga livslängden på ett rör för inkommande vatten, men bättre att byta i förebyggande syfte än att ringa in grävare på jour en kall vinterdag. Då brukar räkningen springa iväg.
 
Med vatten/avlopp menar du då vattenstammarna? Dessa är inte bytta sedan huset byggdes. Vissa säger att man kan vänta tills det behövs, andra att det är bra att göra i förebyggande syfte. Så är oklart för mig..
vi flyttar in 31 oktober så får ta och snacka med grannarna om sånt då :). Jättebra tips med uteplats då vi tänkt, om ett par år förlänga huset och ev bygga en ny veranda.
 
Med vatten/avlopp menar jag de som går från huset och ut till kommunens anslutningspunkt i gatan. I min kommun så ansvarar jag som fastighetsägare för de rör som går från min fastighet och till kommunen anslutningspunkt som ligger 0,5meter ut från min tomtgräns. Så springer det läck på inkommande vatten eller avloppsledningen från anslutningspunkten till min fastighet så är det jag som får åtgärda det.

Är inkommande vatten ett galvat rör så har de en tendens att rosta sönder inifrån och ut, Nu lägger man in en PEM slang som håller bättre och rostar inte sönder. Här ser du en bild hur ett galvat rör kan se ut, tråden är från 2007 och röret är från 54. https://www.byggahus.se/forum/threads/lagt-vattentryck-i-blandaren.70698/

Absolut kan man vänta till de behövs göras, men vad är de som säger att röret inte bestämmer sig för att det "är dax" att gå sönder en helg mitt i vintern, eller en vardag mitt på semestern? Då står man där utan vatten, så jag tycket att de är bättre att man själv bestämmer när det "är dax" att göra något. =) Oftast blir de billigare när man själv får bestämma tillfälle och kan ta in offerter, istället för att ringa in någon på jour. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.