Hej är det någon som bygger med källare? Vad kostar det kontra inreda övervåning??
Någon som funderar som jag????
 
Ofta får man inte bygga med källare idag eftersom kommunens ledningsnät inte klarar detta.

Källare är dessutom inte detsamma som bostadsutrymme på ovanvåningen eftersom det är svårt att helgardera sig mot fuktproblem. Dessutom måste man ju klara av utrymningskrav och få till dagsljusinsläpp.
Utrymmena i källaren lämpar sig bäst för utrymmen som tvättstuga, installationsutrymmen, hobbylokal, förrådsutrymme etc.
 
Källare är bra tycker jag. Att kunna ha grovutrymmena under "boytan" tar bort mycket fula saker som man helst inte vill se. Tex är pannor/tvättlinor/värmepumpar/rensluckor etc plus att man kan ha gillestugor som är svala på sommaren UTAN AC.

Hobbyrum är också nice att ha i källare då tex borrmaskiner/svarvar inte hörs så bra genom armerad betong.

Men det är klart det kostar på.
 
Jag är också för källare, förutsatt att man får bygga det på sin tomt.
Plattan ska man ju med stor sannolikhet göra ändå och då tillkommer ju bara djupare grävning, murar och ett bjälklag jämfört med att inte ha källare.

Om man räknar på det så tror jag att det blir billiga kvadratmeter. Och så kan man ju få bort sådana saker som pannrum och tvättstuga från de övre våningarna. Lite beroende på hur tomten ser ut så kanske det går att få in garage också.
 
Jag är i ny byggar tag just nu.Tänkte bygga ett 1,5 plans hus.Och då tänkte jag göra källare under hela huset så att man får ett rejält garage.Och då vill jag ha ett betong valv för att inte lukt ska komma upp i huset.Vad kan en sådan källare kosta att bygga????Bygg ytan blir nog på 100m2.

Lars
 
Hej

Jag ska bygga med källare. Jag har fått offert från Dalacement, som ska ha bra produkter. Kostnaden för en 105 m2 (invändigt, 240cm takhöjd) källare, inklusive grundplatta, väggar och betongbjälklag samt montering går på cirka 600 tkr.

Räknar man bort plattan, som man ändå alltid behöver så är extrakostnaden för 105 m2 utrymme ca 350tkr, plus lite ytterligare kostnader för schakt.

Låter inte helt fel tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.