Hej hopp alla glada charmörer! ;D

Min man och jag har (nästan) beslutat oss för att bygga en källare under vårt hus; detta på inrådan av bl.a. KA eftersom tomten sluttar så väldigt (det blir då ett sutteränghus). Visst, det är jättebra med en källare, men eftersom vi inte räknat med det från början uppstår det nya problem: det största är väl uppvärmningen. Källaren kommer vara på ca 40 kvm och ska innehålla bl.a. garage och om ett par år hade vi tänkt inreda så att det blir åtmintone 1 extra rum som man kan ha som hobbyrum, sovrum, osv... Vad tycker ni, ska vi strunta i källaren eller finns det något bra (och inte JÄTTEDYRT) sätt att värma upp det hela? ??? På övervåningen (själva bostadshuset) kommer vi ha en braskamin, och först tänkte vi ha det i källaren också men då var vi tvungna att göra en skorsten till. Alla förslag är välkomna!
 
Jag fick tyvärr inte iden att bygga garage under huset då jag byggde nytt. Det kostar mig mycket extra, håller nu på med garage utanför huset. Förstör dessutom ett stort antal m2 som jag skulle kunna gjort något roligare med.
Oavsett om ni ska värma upp eller inte, se till att isolera som om ni ska värma upp, ni kommer troligen att vilja göra det i framtiden. Med bergvärme så kostar det inte mer än ca 1000-2000 spänn extra per år att värma så pass litet utrymme.
 
En isolerad källare är ju även sval och skön på sommaren :D
 
Tack för alla svar, det har varit lärorikt! Källaren blir ganska stor, ca 40 kvm, och vi hade inte tänkt göra nåt med den nu "de första åren" för att spara så mycket pengar som möjligt nu i början...en variant hade kanske varit att ha garage i ena änden (utan nån slags värme, bara isolerat), sedan en liten "verkstad" (också bara isolerad) och sedan ett extra rum och att man där isolerar + sätter in ett oljeelement. Vad sägs om det? Meningen med det hela är att det i första hand ska vara just en källare, vi har inte ens trappa så man kan komma dit inomhus, utan man måste gå ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.