Hej, vi bor i ett hus byggt 1934 med betong källare/grund.
Huset är dränerat för ca 15 år sedan (ink platon matta)
tyvärr är det inte isolerat utvändigt >:(
Just nu är det inte inrätt eller uppvärmt men vi skulle vilja använda källaren lite mera/bättre.
tex dusch/tvätt, garderob samt hobbyrum.

Vad skall man göra för att få ett lite bättre "klimat" måste man isolera utvändigt osv ?

är det putsade väggar som gäller men kan man värma upp en sådan källare ?

jag behöver lite tips på vad man skall tänka på och hur man kan göra
 
Jag har ingen isolering i väggarna (hålsten) men har grävt ur och isolerat nedåt samt lagt golvvärme. Det blev väldigt mysigt i källaren från att ha varit rått och kallt.
 
Hej hur blir det om man inte isolerar "eldar man för kråkorna" ?
har du någon form av isolering under slingorna ?

Huset är som sagt från 30 talet och grunden består av betong och sten
 
Ja, jag har som sagt isolerat nedåt - det ligger 20cm cellplast under rören. Rören är ingjutna i betong. Att inte isolera alls är väl inte så bra (kråkorna).
 
vad finns det för alternativ,
platon, sedan isolering och trägolv över det ?

 
Invändig isolering i källare är att inbjuda till problem. Trägolv i källare lika så... Alternativen som vi kommit fram till är klinker (utan golvvärme=tofflor på), bergo-plattor, platon+laminat eller vår senaste idé-konstgräs (som en heltäckningsmatta men utan gummi på baksidan=genomsläppligt). Idérna är många, men ännu har vi inte kommit fram till vad vi ska välja.
 
Milkshaken
Hej: vi har eller hade ungefär samma komplex som er.
Hus från -33. betonggrund och betongplatta ... (Ca. 5cm platta)
Ej isolerat utvändigt , men dock ny dränering sen -96... och sen platon på utsidan.

Vi la platon på betonggolvet, sen "flytande masonit" sen över det en grön varm heltäckningsmatta.
Väggarna på insidan har jag putsat och skurat med gipsbruk samt målat med ljusgrå färg, för att få lite fin struktur på det.

Källaren värmer vi med en kamin modell större. funkar prima, dock kan det vara lite småkyligt, (Typ 18 gr) när man kommer hem på eftermiddagen.

kan lägga upp bilder om intresse finns.

Heltäckningsmattan är en medveten åtgärd då det alltid upplevs som varmt om fötterna för oss.

 
Jag skulle gärna villa se lite bilder på din rust Milkshaken eftersom vi funderar på göra något liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.