Hej, jag funderar på att bygga ett hus i Höllviken, relativt nära stranden.

Jag skulle gärna haft en källare med hemmabio, snickarrum och gym.

Där är som många känner till inte särskilt stor höjd ner till grundvattnet och relativt ofta översvämningar.

Jag hör också från andra medlemmar här att många stöter på motstånd hos husbyggare mot att bygga källare eftersom de då inte får sälja fullt lika mycket hus.

Så jag har följande frågor:
Är jag ignorant som inte lyssnar på säljaren som avråder detta?
Med riktig och nogrann planering och dagens teknologi, är det inte möjligt att bygga källare även om där är väldigt fuktig mark och kanske tom står vatten runt väggarna?
Vart kan jag vända mig för att få oberoende experthjälp i ämnet? Tips på konsultfirmor är välkommet.

Tack på förhand för svar.
 
  • Gilla
Viktor Ellerström
  • Laddar…
D09
wittsjo skrev:
Hej, jag funderar på att bygga ett hus i Höllviken, relativt nära stranden.

Jag skulle gärna haft en källare med hemmabio, snickarrum och gym.

Där är som många känner till inte särskilt stor höjd ner till grundvattnet och relativt ofta översvämningar.

Jag hör också från andra medlemmar här att många stöter på motstånd hos husbyggare mot att bygga källare eftersom de då inte får sälja fullt lika mycket hus.

Så jag har följande frågor:
Är jag ignorant som inte lyssnar på säljaren som avråder detta?
Med riktig och nogrann planering och dagens teknologi, är det inte möjligt att bygga källare även om där är väldigt fuktig mark och kanske tom står vatten runt väggarna?
Vart kan jag vända mig för att få oberoende experthjälp i ämnet? Tips på konsultfirmor är välkommet.

Tack på förhand för svar.
Dom som är vassa på sånt här är väl fortifikationsverket eller vad det nu kallas.

Men då får du nog presentera dig som Major Wittsjo när du ringer ;)

Edit

Men har man upplevt en översvämning typ år 2000 när vänern svämmade över så inser man hur lite vallar och vattenpumpar gör när vattnet stiger.
 
Som jag förstått det är det dyrare att bygga boyta under mark än över mark, och dessutom är en källare mindre flexibel än en ovanmarkskonstruktion som lättare kan byggas om t.ex. till sovrum om så önskas. Så min generella råd är att skippa källare vid nybygge.

Finns det något särskilt skäl till att du vill ha källare? T.ex. lite tomt
 
Tomtstorleken är drivaren ja. Blir inte plats till dessa rummen annars helt enkelt...
Pris är inte det som driver prioriteringarna ännu.

Klarar inte hitta det nu men någon i ett annat ämne här länkade till en lösning av weber med ett membran man rollade på utsidan av konstruktionen så att hela grunden och källaren blev tät.
 
Inredda källare kräver en del tanke för att inte riskera fukt, mögel och annat elände -men omöjligt är det ju inte. Däremot skulle jag nog dra mig för en källare om den ligger under, eller nära grundvattennivå.
 
Ursäkta urspårad kommentar,
men det verkar knasigt att vilja bygga källare där alla avråder, och man vet att det kan bli problem med grundvatten- (och havsvatten-) nivån, översvämningar osv.

Köp en större tomt om den aktuella inte räcker för den boyta ni vill ha.
Eller pruta på kraven på biorum osv.
 
Av praktiska skäl så bygger man inte källare där man redan från början vet att det är/kan bli problem....
Ta en funderare till och kanske kontakta en arkitekt/konstruktör i ett tidigt skede....
Lycka till
 
Källare? Höllviken?
Jättepraktiskt om man vill ha pool i källaren... fylls ju på automatiskt från grundvattnet... :cool::thumbdown:
 
Tack för konstruktiva svar och olika mycket förankrade rekommendationer. Jag uppfattar det som att många är väldigt emot källare i fuktig mark på grund av dåliga erfarenheter som ofta kommer från gamla hus med dålig eller helt utan dränering och omfattande översvämningar osv. Jag har dock fortfarande inte hittat någon som sticker ut hakan och säger att det går att få till.

Jag balanserar på gränsen av om jag är dum och inte lyssnar på vad de flesta säger till mig eller ska ge mig f*n på att få till det med riktiga tekniska lösningar.

Ang kostnader för källare jämfört med övermark bygge så är jag inte så säker på att den ekonomiska kalkylen blir riktig med tanke på tomtpriserna i området vi funderar på. Det är iaf inte självklart.

Jag ska möta en arkitekt i veckan och också ta kontakt med weber som jag fick tips om här.
 
Weber i all ära det är inte det stora problemet där du ska bygga.

Grundvattennivåerna är så höga i de områden att ditt stora problem blir att hålla bort vattnet med grundvattenpumpar för att med hjälp av dessa försöka sänka grundvattennivåerna så att dessa är under din källarnivå. I området kring Höllviken har man mycket begränsat med dagvattenledningar så du kommer inte att bli av med vattnet någonstans, om du överhuvudtaget får skicka iväg det via de få ledningar som finns. Du lär ju inte kunna sänka grundvattennivån om du inte kan pumpa bort vattnet någonstans.

Om du sen tänker dig att bygga helt vattentätt och har en hög grundvattennivå så måste du räkna med en konstruktion som i princip kan flyta upp. Det du skapar är en undervattenskropp som kan liknas vid en båt/pråm med ett deplacement och en uppåtriktad lyftkraft vilket ger stor risk för svåra sättningar i konstruktionen.

Allt är möjligt men mycket mycket kostsamt, tyvärr.
 
Redigerat:
D09
ImageUploadedByByggahus.se1396715758.605847.jpg

Gräv en grop sen är det bara att sänka ner den ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har ingen dålig erfarenhet av gamla källare, snarare tvärtom. 70-talskåk med isolerad källare som funkar bra hittils.

Det är sällan smart att bråka med naturkrafterna och om du misslyckas blir ju källaren inte ett utrymme du kan använda som du tänkt dig trots att du lagt ner ansenliga summor på det.

Webers system tycker jag skulle kännas osäkert, får du en sättning så betongen spricker så torde tätningen inte fungera längre och då har du en vattenskada som ett brev på posten. Personligen skulle jag vara orolig mer eller mindre hela tiden för läckage. Och då blir det ingen fröjd att bo där.

Vet du förresten att du kan få bygglov för källare? Du kommer antagligen att behöva övertyga en eller två skeptiska bygglovshandläggare...

Om du kör igång så är det obligatoriskt med en byggtråd här på forumet :)
 
D09
har källare idag, så inget ont om källare :) men jag bor på toppen av ett berg

Skulle jag bygga en källare där det är enormt stor risk för översvämning skulle jag nog gjort byggnaden i två kroppar.

Dvs källaren mindre än huset och formad som en " vas " dvs bred nertill men smalnar av upptill och är en tät kropp som sticker upp genom husets platta ( om nu platta är rätt sätt ).

Föresten, nä, det skulle jag inte... Kan du inte höja marknivån och kapsla in/ dölja källaren med dränerande utfyllnadsmaterial...

Huset bli iofs högt då och du har säkert en jättejobbig detaljplan att ta hänsyn till med marknivåer, höjder, strandskydd etc

Tur man inte är konstruktör som får dom där udda jobben ;). Naturen vinner alltid i slutändan ;)

Edit

Nu var jag gnällig så här kommer lite insperation

# underwater basement blueprint

http://extremetechnology.blogspot.se/2006_03_01_archive.html
 
Redigerat:
Maxfrank har membran av HDPE som man gjuter in i väggen, tål tom sättningar utan att gå sönder
Klarar av 60 meter vattenpelare, är både vatten och gastät
Dom har också lösningar som man 'målar' på efteråt som klarar upp till 70m, men ingjutningsmembranet är nog bäst.
Men kom ihåg att täta alla fogar, genomförningar etc och använd isolering som klarar av att bli blöt utan att tappa isoleringsförmågan

http://www.maxfrank.com/se/products/sealing-technologies/Mekaniska-membran.php

Orsaken att man idag bygger källare som inte fungerar beror mest på ekonomi och okunskap, lösningar finns.

Bygg inte rum som alstrar fukt i källaren, eftersom det belastar källarväggarna mera, bygg dem på marknivån där ventilationen kan göras lättare

Vi i norden verkar vara speciallister på att inte använda bra lösningar och bygger som man 'tror' är bra. Det fördyrar och många saker måste göras om. Konstigt hur ett hus som kostar 4 miljoner att bygga i sverige kostar 2.5 i tyskland, samma material osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.