Tjena,

Skall inreda gym i källaren och vill ej lägga klinker då jag garanterat kommer ha sönder det. Några tips på vad man istället kan ha på golvet, tjock plastmatta känns sådär med fukt.
 
Du kan ju måla betongen?
 
Varför inte bara vanligt klickgolv i laminat?
Finns i alla färger och är enkelt att lägga in.
 
thure1982 skrev:
Varför inte bara vanligt klickgolv i laminat?
Finns i alla färger och är enkelt att lägga in.
Ingen bra idé i ett gym, en tappad hantel så är golvet förstört... de bästa hade varit en gummimatta. Men som TS skrev så kanske det inte är så bra med tanke på fukten
 
Räcker det inte med en stor gummimatta lokalt där du hanterar dina skivstänger/hantlar. I övrigt kan du ju ha klinker, målad betong, eller liknande?

Oavsett material kommer du nämligen att få märken om du tappar en vikt på golvet. Jag hade därför använt gummimatta på just det stället. Alltså inte en heltäckande matta (vilket inte är bra vad avser fukt), utan en matta som är lagom stor för att ev. tappade vikter skall landa lite mjukare.

Många gym jag varit på har haft sådana mattor.
 
Okidoki, lite anti att måla betonggolv i källarplan, hört att det inte är det bästa utan klinker är att föredra
 
Det är inga problem att måla ett betonggolv i källare så länge man använder en diffussionsöppen färg.

Det finns t.ex. bra vattendispergerade epoxifärger som är diffussionsöppna (och väldigt hållbara).
 
En nålfiltsmatta som släpper igenom fukt, eller vanligt balkonggräs.
 
Konstgräs med dränerande pluppar under, borde dämpa ljudet lite, och så kanske man inte blir hörselskadad om man tappar en vikt på betong/klinker :)
 
När jag gick till jobbet i dag såg jag en möjlig lösning på det här problemet. Det finns ca 1cm tjocka gummimattor som består av 6 kantiga celler av gummi med luft i mellan (ungefär som bin-celler). Då får man ju samma skydd som en gummimatta men den släpper ändå igenom fukten.
 
noone70 skrev:
När jag gick till jobbet i dag såg jag en möjlig lösning på det här problemet. Det finns ca 1cm tjocka gummimattor som består av 6 kantiga celler av gummi med luft i mellan (ungefär som bin-celler). Då får man ju samma skydd som en gummimatta men den släpper ändå igenom fukten.
Stod det en vakt på den kanske?
Skämt åsido, det är nog en bra idé. Dessa mattor görs för att spara ryggar och fötter på folk som står mycket i jobbet. Kolla hos nån som säljer skydd och kläder och sånt till industrin kanske.
 
Det finns även en mellanväg här tror jag. Efter en snabb googling hittade jag detta: http://golvventilation.se/
Man skulle kunna regla upp ett sånt här ventilerat golv och sedan kan du lägga en gummimatta eller vad som helst ovanpå.

Jag har dock hört att det är en ganska dyr lösning att köpa färdig, men det är även ganska enkelt att "tillverka" en egen sån här konstruktion utan några större kostnader.
 
Hur har du med fukt i golvet? Nu har jag inte läst om det golvet så mycket men är det helt tätt och inte kan andas? Tänker så du inte bygger upp massa fukt under matten om den inte kan andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.