N
Nyss köpt hus byggt 1920. Souterräng. Tidigare ägare har isolerat med platonmatta mm runt om + dräneringsrör enligt konstens alla regler.
I källaren finns 4 rum varav 2 med klinker och vattenburen värme. De 2 andra rummen är skall göras vid nu: klinker utan vattenburen värme, men med radiatorer. I ett av rummen är golvet sänkt. Jag tänker tar bort alla träreglar och gipsskivor och knacka ner all gammal puts från betongen eftersom den lossnat på vissa ställen.
Frågor:
1) Vad skall jag använda för puts på betongen från 1920? K, C eller K/C. Måla med silikatfärg?
2) Har också funderat att mura upp lecablock så att rörstammarna kan gömmas och sedan lägga puts på blocken. Vilken puts rekommenderas här? Måla med silikatfärg?
3) Eller skall jag bara knacka ner all puts och måla med silikatfärg?
 
N
Ingen som vet något om detta...???
 
Jag håller precis på med detta i vår källare. Skillnaden är att vi inte har några upphöjda golv och att väggarna var gipsspacklade och målade med oljefärg... jävligt drygt att få bort men nu, 150 kg slipdamm senare, känns det ändå som om det var det värt det.
Jag rekommenderar inte att du knackar bort all puts. Betydligt enklare att putsa igen hålen efter det som satt löst än att putsa om alltihop. Ta bara det som sitter löst så vida det inte rör sig om mer än en tredjedel. För mig har det fungerat bra med en finkornig reparationsputs (jag använder 0,5 mm "Laga" från silvan) som fungerat bra även på större håligheter. Om du har en grovdammsugare är det bra att suga bort allt damm&sand från väggarna innan så är det lättare att få fast putsen. Vattna noga.
På detta har jag sedan målat med nordsjö silikatfärg (först en strykning silikatbinder). Har nu gjort av med 20 l men har ett rum kvar så jag tänker prova med byggmax silikatfärg ("vattenbaserade sockelfärg") då den är halva priset jmf med nordsjö.
En annan (tråkig) sak som jag märkte när jag började måla taket är att vanlig takfärg inte är lika vit som silikatfärgen. Det ser därför ut som om vi måste använda silikat i taket med $$$ :(
Bortsett från priset är dock silikatfärg (enkomponents) väldigt trevlig att måla med, bra täckförmåga, hållbar, andas m.m., men tänk på skyddsglasögon då den är basisk.

Från början var även vår plan att mura leca runt stammarna av estetiska skäl. Men eftersom det skulle ev. innebära svårigheter om (när) dessa måste bytas/inspekteras/repareras så hoppar jag över det. Jag håller dock på med att mura igen nedre delen av en dörröppning med leca och den putsar jag med ovan nämnda puts.

För att sammanfatta det hela så rekommenderar jag dig att laga upp befintlig puts om skadorna inte är för stora och måla med silikatfärg. Om du murar runt stammarna kanske du kan sätta i någon typ inspektionslucka inför framtiden.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.