Hej.
Jag är helt ny på att bygga garage med ett källare under, och undrar hur jag enklast löser problemet med bärigheten.
Min första tanke är att använda 115x315 limträbalkar på 600cc
Garaget ska bli på 7,1 x 14,1 meter jag räknar med att gjuta betongväggarna i källaren på minst 300mm, så spannet på balkarna kommer bli ca 6,5 meter.
På markplanet kommer det stå 2 st bilar i garage delen, på andra delen kommer jag ha lite metall bearbetnings maskiner ut med ytterväggarna.
Men även en bil lyft ska golvet kunna hålla för, jag tänker mig att på dom utsatta delarna av golvet kan man förstärka med balkskor och 120x45 regel mellan limträ balkarna.

Är jag helt ute och cycklar i mina idéer?

Garage.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte fundera på något annat än betongvalv. Vad är det för brandskyddskrav på golv i garage?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag hittar inget i BBRen som säger att kraven på golvet i ett garage ska vara högre än i en vanlig bostad.
Men hur skulle du gå till väga om man skulle göra ett betong valv?
 
Prefab betongbjälklag? Ev. med IPE-balk under?
 
Redigerat:
Prefab betongbjälklag säger jag med. Dock måste det stämpas undertill men det förutsätter jag att du ser som en självklarhet. Låt bara Elektrikern och rörmockare och evt ventilationare vara med på ett hörn innan det gjuts. Alt att de får sina dosor, håltagningar gjorda på prefab fabriken,
 
C Christoffer Nordman skrev:
Jag hittar inget i BBRen som säger att kraven på golvet i ett garage ska vara högre än i en vanlig bostad.
Men hur skulle du gå till väga om man skulle göra ett betong valv?
För garage över 5 m2 ställs högre krav på brandsäkerhet samt ventilation. Se bl a
Boverkets byggregler, BBR avsnitt 5 BFS 2011:6 t.o.m. BFS 2015:3
 
50m2 kanske det ska vara?

//AA
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S saiter skrev:
50m2 kanske det ska vara?

//AA
Min iP stavar fel
 
  • Gilla
Willy.S och 1 till
  • Laddar…
Även högre krav på utrymning ställs. Förresten är välhela frågan utagerad då den
är gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.