Hej
Ska i augusti dränera om huset. Grävare är anlitad till just grävningen medans farsan och jag ska ge oss på själva dränerandet. I det stora hela inga konstigheter. Ska använda någon sorts isolerskiva, dock bara ett lager då vi inte har för avsikt (eller möjlighet) att använda källaren som boyta. Vilken skiva är inte bestämd men har mindre betydelse.
Det som gör det hela lite kruxigt är att det bara är källare under ca 2/3 delar av huset och jag lyckas inte komma på hur jag ska göra i övergången från källare till bara jord. Samma dilemma utspelar sig på ena gaveln där källartrappan är.

Om vi börjar med övergången källare till jord, isolerskivan sätts ju fram till väggens slut. Men vad gör jag sedan? Är det bara att fortsätta med dräneringsrören till kortsidan av huset (ska dränera runt om hela huset) på samma nivå (med fall) som biten med källare?

Vid källartrappen känns det orimligt att gräva sig in under trappan för att isolera och således blir det ju nästan samma dilemma som ovan.


Jag bifogar några bilder så ni kanske förstår vad jag menar och hur det ser ut. Mina skills i Paint är utomordentliga...;)
Trappan på långsidan av huset kommer att rivas för att underlätta dräneringen...


/Samuel
 
  • 2015-07-02 20.39.28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2015-07-02 20.39.32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2015-07-02 20.39.52.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2015-07-02 20.40.06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde för övrigt ner nytt avlopp förra året och eftersom vi redan då planerade för dränering i år så har vi inte brytt oss om att fixa så mycket med trädgården i år...
 
Jag skulle nog dränera runt trappan i varje fall, kanske gå upp till ett djup av 50-70 cm där det inte finns nån källare. Men jag har egentligen ingen professionell kunskap utan bara allmänt tyckande ;)
 
leby skrev:
Jag skulle nog dränera runt trappan i varje fall, kanske gå upp till ett djup av 50-70 cm där det inte finns nån källare. Men jag har egentligen ingen professionell kunskap utan bara allmänt tyckande ;)
Jag ska alltså dränera i så att säga "under källar nivå" runt hela huset och alltså även runt trappan men undrar hur jag ska göra med isolerskiva vid ovan nämnda situationer. Finns ju liksom ingen anledning att sätta isolerskivan mot jord, den behöver ju inte isoleras...
 
Men om jag höjer dräneringsrören där det inte är källare skull ju vattnet kunna komma in under rören och ta sig till källarens kortvägg som befinner sig under huset och släppa in vatten där.
Kan tillägga att jag har väldigt högt ytvatten och i nuläget så har jag vatten i källaren.
 
Inte troligt att vattnet tränger så lång som under huset, men visst kan man gräva ned till botten runt hela, o nej skivor fyller ingen funktion mot jorden förstås..
 
vad är det för mark? sand, lera?
 
Vad jag har kunnat se i de provgropar jag grävt så är det sandjord överallt. När jag grävde provgropar i våras så stod vattnet 1-2 dm över sulan så jag skulle inte bli förvånad om jag får in vatten under den delen som saknar källare.
 
då kanske det är värt att gräva "full" djup runt hela ändå, sandjord släpper ju vatten bra. Antar att du har bra fall ut mot servis eller annat avlopp, inte så lätt att bli av med vattnet om det "står" över sulan...

kom på, du kanske måste gräva en brunn och pumpa om du skall få tort ända ned, sett ställen där det blivit sista lösningen
 
Tror att jag behöver förtydliga mig lite.
Jag sätter isoleringsskiva på källarväggen, men hur gör jag när väggen övergår i jord? Ska jag bara fortsätta med fiberduken runt huset och ha ett dränerande makadamskikt där? Eller ska skivan sticka ut en bit över jorden?
Kom igen nu byggahus, jag kan ju knappast vara först med att dränera om ett hus som inte ar källare under hela huset!?
 
peternicklas
Avsluta skiva där väggen slutar, fortsätt med makadam runt röret och fiberduk.
Trappen står nog med stöd på socklen, om så, kan du få ett dräneringsrör under trappen på samma höjd som överiga rören. Avsluta skivan vid trappen men sätt sedan platonmatta en bit ut från källarväggen mot trappen.
 
Där jag har skiva ska det ju gå upp fiberduk till marknivå, ska jag fortsätta med fiberduk hela vägen upp även där jag inte har källare?
Jag hänger inte riktigt med på vad platonmattan ska ha för funktion? Den hamnar ju bara mot jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.