Vi har lagt handpenning på ett hus byggt -72, med hävningsklausul om besiktning skulle visa fel vi inte är beredda att acceptera.

Besiktade huset i torsdags och fick hem protokollet igår.
Besiktningsmannen kände en avvikande doft i huset och trodde detta var syllarna. På södergaveln går teglet nästan i marknivå, så det verkar väl vara en kvalificerad gissning.

I källaren hittade han vitmögel på en gipsskiva, och befarade att det är träreglar som dragit åt sig fukt och rekommenderade en utökad undersökning. Dock trodde han att det skulle vara läge att blåsa ytterväggarna och golv och börja om med platonmatta och allt vad det nu hette. Räcker det om man gör så eller kommer problemet tillbaka? Grunden är platsgjuten betong.

På vinden hittade han mikrobiell tillväxt vilket förmodligen uppkommit av dålig ventilation då tilluftsventiler saknas i rummen på övervåningen samt frånluftsventil saknas i badrummet på övervåningen.
Vindslucka och inspektionsluckor var av den gamla modellen och ska bytas.

Badrummet på ovanvåning var ju ett kapitel i sig. Ser jättefräscht ut då de renoverade -09, men i golvbrunnen ligger mängder av torkat fogklet och rörgenomföringen var inte godkänd.. Så besiktningsmannen avrådde oss från att använda det. Säljarna hade använt "en kille som jobbar på firma", men det hjälper ju inte oss om försäkringsbolaget börjar fnurra. Dessutom säger säljarna själva att de inte använder badrummet vilket verkar konstigt då samtliga sovrum finns på övervåningen..

Dessutom var det missfärgningar på några plankor i taket runt ventilationshuset vilket indikerade på fukt, dock var inte utrymmet krypbart så han kunde inte kolla.

Nu har vi fram till torsdag på oss om vi ska häva köpet och vi är totalt villrådiga. Vi gillar huset och läget, men redan på vårt vinnande bud ligger det ca 400 000 över snittvärdet i samhället. När vi budade tyckte vi att det var värt det om det var i så fint skick som det såg ut, men nu var ju inte riktigt fallet så.
Hur mycket är rimligt att kanske få ner i pris på sådana här saker? Har varit i kontakt med Byggskadeteknik i Helsingborg och fått lite prisuppgifter på vad det kan tänkas kosta att åtgärda. Ska man isf begära allt som avdrag?

Hur definitva blir svaren om man går vidare med en utökad undersökning? Lika luddigt som besiktningen eller mer "Så här är det: pangpangpang" ?

Långt blev det och många frågor men är man rookie så är man :rolleyes:
 
Svårt att säga. Men enkelt utryckt så finns det ingen anledning att betala mer för det här huset än för andra liknande hus i området. Detta såvida det inte finns andra saker som talar för huset, gräddhylleläge eller liknande.

Snarare bör ni betala mindre än för andra liknande hus.

Det är helt omöjligt att veta om åtgärderna i källaren hjälper. En del sådana hus blir aldrig bra. Andra fixar man billigt och enkelt.
 
Lilsis skrev:
frånluftsventil saknas i badrummet på övervåningen.

Badrummet på ovanvåning var ju ett kapitel i sig. Ser jättefräscht ut då de renoverade -09, men i golvbrunnen ligger mängder av torkat fogklet och rörgenomföringen var inte godkänd.. Så besiktningsmannen avrådde oss från att använda det. Säljarna hade använt "en kille som jobbar på firma", men det hjälper ju inte oss om försäkringsbolaget börjar fnurra. Dessutom säger säljarna själva att de inte använder badrummet vilket verkar konstigt då samtliga sovrum finns på övervåningen..
bara det skulle få mej att baka. Har man renoverat bort ventilation i badrummet? Skulle aldrig acceptera ett nyrenoverat badrum som kan ej användas. Leta vidare efter ett annat hus med kanske gammalt men användbart badrum och med lägre pris !
gaia
 
Det är absolut inga ovanliga fel ni har att göra med, speciellt inte vad gäller hus från 70-talet med källare, men det är en del jobb att fixa allt det där, och det är svårt att veta om en första uppsättning åtgärder hjälper.

Jag skulle säga att det känns som ett hus som är bra för en händig och fukt-kunnig person att ta hem till ett bra pris för att fixa upp själv.

Eftersom ni inte upptäckte problemen alls på visningen gissar jag att er erfarenhet vad gäller dessa frågor inte är så stor, och då skulle jag personligen rekommendera er att avstå. Det finns många hus.
 
Milkshaken
Jag håller med övriga svar....
Man bör ha varit med ett tag för att ge sig på ett sånt hus... Kostnaderna kan skena till overkliga höjder, tiden att få iordning likaså....
Nej Bryt avtalet och leta ett annat. Ni har ju klasul på det....
Tycker det låter lite på din beskrivning som att säljarna vet om felen men mörkar genom att säga att "Vi använder inte det"....
Vem använder inte ett nyrenoverat badrum??? Då kunde dom ju lika gärna spika igen det rummet.....

HÄV och Leta upp ett annat!!!
 
Milkshaken skrev:
Vem använder inte ett nyrenoverat badrum???
Sidospår, men när du skrev det var jag bara tvungen att påpeka att duschen i vårt badrum på övervåningen (med ingång från gästrummet) fortfarande är oanvänd, efter tre och ett halvt år i huset. ;)
 
Milkshaken
ordain skrev:
Sidospår, men när du skrev det var jag bara tvungen att påpeka att duschen i vårt badrum på övervåningen (med ingång från gästrummet) fortfarande är oanvänd, efter tre och ett halvt år i huset. ;)
Visst men har ni renoverat det för X-antal tusen nyligen då?
 
Milkshaken
Lilsis: nu får du snart komma med en uppdatering här............ Vi undrar....
 
Milkshaken skrev:
Visst men har ni renoverat det för X-antal tusen nyligen då?
Vi byggde nytt för x antal tusen. Duschen har alltså aldrig duschats i, någonsin, sedan den byggdes.

Givetvis har det provspolats vatten i duschen, men ingen har duschat i den.
 
Vad gäller en utäkad besiktning så tror jag att ni kan få veta mer - men "pang pang" får ni inte reda på - möjligen en bättre uppskattning på åtgärdskostnad (typ mellan 50 - 250 000 istället för 0- 1 000 000 kr).

Jag skulle backat - om ni inte kan få en mkt bra deal då med ett pris som gör att ni har 0.5 mkr eller liknande att lägga ut.

/K
 
Milkshaken
ordain skrev:
Vi byggde nytt för x antal tusen. Duschen har alltså aldrig duschats i, någonsin, sedan den byggdes.

Givetvis har det provspolats vatten i duschen, men ingen har duschat i den.
Ok....:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.