Hej!
Jag satt och funderade över skyddsrum som bör finnas i närheten. Hittade ett fåtal i närheten. Det krävs inga större matematikunskap för att räkna ut att det är nog att glömma... Det lär bli kaos. Nu till min fråga. Har ett hus i tegel med källare. Väggarna är tjocka och så står det gjutet valv. Kan den duga vid ett flyganfall tex en robot som slår ner i närheten? Det finns ventiler ut med vanliga filter samt aluminium fönster.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Hej!
Jag satt och funderade över skyddsrum som bör finnas i närheten. Hittade ett fåtal i närheten. Det krävs inga större matematikunskap för att räkna ut att det är nog att glömma... Det lär bli kaos. Nu till min fråga. Har ett hus i tegel med källare. Väggarna är tjocka och så står det gjutet valv. Kan den duga vid ett flyganfall tex en robot som slår ner i närheten? Det finns ventiler ut med vanliga filter samt aluminium fönster.
Duga till vad?
 
H
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Hej!
Jag satt och funderade över skyddsrum som bör finnas i närheten. Hittade ett fåtal i närheten. Det krävs inga större matematikunskap för att räkna ut att det är nog att glömma... Det lär bli kaos. Nu till min fråga. Har ett hus i tegel med källare. Väggarna är tjocka och så står det gjutet valv. Kan den duga vid ett flyganfall tex en robot som slår ner i närheten? Det finns ventiler ut med vanliga filter samt aluminium fönster.
Om huset skadats så mycket att huset rasar så lär det bli svårt att komma ut från källaren. Det beror ju på hur långt ifrån roboten slår ner och vilken typ av robot.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Duga till vad?
Ja, men som alternativt skyddsrum.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Ja, men som alternativt skyddsrum.
Nej, inte att rek då det troligtvis int uppfyller några som helst krav som krävs för ett skyddsrum. Mer dödsfälla :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, inte att rek då det troligtvis int uppfyller några som helst krav som krävs för ett skyddsrum. Mer dödsfälla :(
Hmm. Det var inte bra.
 
  • Haha
Carl Johansson
  • Laddar…
Om man inte har tillgång till ett riktigt skyddsrum, är nog en källare med betongvalv ett bra alternativ, finns många platser som är sämre än det.
stämp o bockryggar typ valvform är en bra förstärkning
 
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Under kriget var det många källare som fungerade som improviserade skyddsrum. Man satte in bockryggar (bjälkar) under valvet och ganska tätt med propsar (stolpar av rundvirke) under och kilade fast och strävade. Då blev valvet så starkt att det höll om huset ovanpå rasade ihop.

Sedan gällde det förståss att täcka för de flesta källarfönstren med kraftigt trävirke och jord från utsidan. Men göra ett eller flera så att man kunde öppna träluckan inifrån och gräva bort jorden och ta sig ut om trapphuset var blockerat.
På det viset fick man skyddsrum som skyddade mot allt utom direktträffar. Sedan var det bara att sitta där och hoppas att bomberna skulle falla några meter bort.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Ang att borra i tunnan för att få en kran. Man kan ju också montera en pump i tex locket. Sådan på båt världen, där finns pumpar som manövreras med händer eller fötter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
I
En källare som er kan absolut skydda mot vissa angrepp men det kan också bli en dödsfälla, i många fall kan säkert en grop(skyttegrav) vara säkrare. Ett skyddsrum består oftast av omfattande mängder betong och armering som är konstruerad för ett ändamål. Tyvärr byggs det sällan nya skyddsrum vilket gör att de vi har är ganska gamla och på tok för få.

Vi har kommit fram till precis samma som dig, lokala skyddsrummen räcker inte till på långa vägar. Antingen behöver man vara stor och bufflig eller tillhöra någon typ av grupp\familj för att vara säker på att få plats. Med dagens samhälle är risken stor att det blir rejält kaos runt skyddsrummen.

För vår del blir nog handlingsplanen något i stil med följande :

1. När Sverige ingår krigszon så flyr vi ut från staden, tror generellt det är säkrare på landet\skogen.
2. Fly specifikt aktivt området om man blir förvarnad i tid, dock ej troligt
3. Fly till grotta eller större byggnad med rejäl källare
4. Gräva sig en skyttegrav, troligen görs detta på förhand så snart Sverige blir krigszon.
5. Närmsta, bästa villakällare
 
Allt beror väl på. Tittar man på Ukraina så är det ju numera många (de flesta?) som inte ens orkar gå till skyddsrummen när larmet går i städerna. Risken är förhållandevis liten att stället man själv är på blir träffat, om man inte bor i fronten vill säga. Men då bör man ju snarast ta sig därifrån.
Bor man i ett villaområde så är det ju ett mindre tätbefolkat område, så vill angriparen försöka nå maximal förödelse så siktar de nog inte på just dessa områden, utan snarare på så höga hus som möjligt. Nu har ju Ryssland rätt mycket oprecisa vapen, så de ramlar förstås ner lite överallt ändå, men ändå mindre risk ju färre som bor där. Om det inte finns något annat intressant mål i närheten förstås. Jag kommer nog själv använda källare då det nog är svårt att få komma in i närliggande skyddsrum. Då jag inte bor i husen så har jag ju för det första inte någon nyckel till porten, så det gäller att de boende där är vänliga nog att släppa in mig och alla andra villabor omkring. Nu bor jag i trähus med bara trätak även i källare, så inte lika mycket skydd som i ett stenhus, men å andra sidan är kanske risken för ras mindre?
 
  • Gilla
Eldräven och 1 till
  • Laddar…
Under kriget här var det en del som grävde sina egna korsur. En korsu är att timrat skyddsrum med flera lager stockar på taket och ovanpå det ris som dämpar stötar och ovanpå det jord.
Skyddar inte mot direktträffar av större bomber men ökar likväl chanserna betydligt.

Jag tycker det låter vansinnigt att ni inte har allmänna skyddsrum i städerna i Sverige. Finland har åtminstone i teorin skyddsrumskapacitet för ungefär 4 miljoner stadsbor. Landsbygd anses vara ointressant att bomba men det rekommenderas att man ordnar någon grop åt familjen så man inte syns och är skyddad för splitter om någonting likväl skulle hända.

Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Under kriget här var det en del som grävde sina egna korsur. En korsu är att timrat skyddsrum med flera lager stockar på taket och ovanpå det ris som dämpar stötar och ovanpå det jord.
Skyddar inte mot direktträffar av större bomber men ökar likväl chanserna betydligt.

Jag tycker det låter vansinnigt att ni inte har allmänna skyddsrum i städerna i Sverige. Finland har åtminstone i teorin skyddsrumskapacitet för ungefär 4 miljoner stadsbor. Landsbygd anses vara ointressant att bomba men det rekommenderas att man ordnar någon grop åt familjen så man inte syns och är skyddad för splitter om någonting likväl skulle hända.

Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
Vi har massor av platser men många har stängts, helt klart.
 
I
H heimlaga skrev:
Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
Som jag förstått det var skyddsrum mer eller mindre ett krav från 1940, dessa krav togs formellt bort 2002. Det innebär att Sverige har idag en del skyddsrum, runt 65 000 men de är generellt gamla och skicket okänt. De är kanske inte längre tänkta att skydda mot direkt träff utan snarare tryckvågor, splitter, gaser, radioaktivitet och biologiska stridsmedel. Dessa skyddsrum är tänkt skydda ca 7 miljoner invånare vilket såklart inte är tillräckligt.

Nu har man börjat ta tag i denna fråga igen men jag tror det fortfarande bara är på motionsnivå.
 
Då invasionen kommer gissar jag att moderaterna eller centern kommer med en motion till riksdagen om att mobilisera. Sedan manglas motionen fram och tillbaka med utredningar hit och dit och några politiker som väldigt lämpligt blir kränkta tills ryssen har omringat riksdagshuset.
Litet så gick det ju till i Norge 1940.
Skall det vara nödvändigt att göra det en gång till?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.