Hej på er, hoppas detta forum kan ge mig lite klarhet kring ett par funderingar.

Jag bor i ett hus i Enskede byggt 1930 med källare, bottenvåning samt inredd vind. Huset är tillbyggt 1950 med källare samt bottenvåning.
Nu planerar vi att bila upp källare och isolera för att få lite bättre klimat där.

Har följande funderingar kring husets konstruktion:
I ursprungshuset ligger betonggolv som är cirka 10 cm som ligger ovan sulan. Sulan är cirka 25 cm tjock. Under betonggolv ligger cirka 20 cm makadam sedan lera. Här är inga konstigheter.

Men i den tillbyggda delen är betonggolvet enbart 2 cm tjockt, under detta ligger 10 cm sten och sand sedan är det lera. Dock finns ingen sula som går ut längst med väggen så som i ursprungsdelen av huset.
Väggen består av leca/betongblock som står direkt på ett grövre sten/makadamlager på cirka 25 cm som står på lera lera.

Har aldrig sett denna konstruktion, någon som vet om den är vanlig?

Golvet lutar dessutom ganska kraftigt. Det skiljer cirka 7 cm mellan golv och tak från ena sidan till den andra, avstånd cirka 5 meter. Golvet lutar in mot ursprungshuset. Man kan ser med vattenpass att golvet lutar kraftigt. Dock så lutar inte taket något. Om det är sättningar så borde väl även taket att luta?

Om det är sättning så bör man kanske åtgärda detta på något sätt. Går det att gräva ut och gjuta sula i efterhand?

Stort tacksam för input!
 
Hej

Jag tror inte att du har någon sättning i grunden som du säger borde detta synas på byggnaden dom har förmodligen inte varit så noga med golvet.
 
7 cm sättning måste rimligtvis synas, så troligtvis ingen sättning.
Kanske låg/ligger det en bautastenbumling precis under som gör att de valde lite lutning på golvet för att täcka?

2 cm, nog måste väl betonggolvet vara lite tjockare än så?
Lera och så bara 10 cm bärlager och 2 cm (?) betonggolv låter väldigt tunt. Men, om golvet är ok (helt och fint) sedan 50-talet så måste det uppenbarligen fungera.
 
Ganska så normalt att källargolvet bara är en tunn tillglättad betongskorpa i gamla hus, brukar vara riktig sula under murstocken och ev något mer tungt som står/stått i källaren och sedan tunn skorpa till resten.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ganska så normalt att källargolvet bara är en tunn tillglättad betongskorpa i gamla hus, brukar vara riktig sula under murstocken och ev något mer tungt som står/stått i källaren och sedan tunn skorpa till resten.
En sula under murstocken som håller uppe hela huset?
 
Grundmurarna står för sig själva, ibland med en vot, ibland inte. "Kattskallar" är ganska vanligt fram till slutet av 40-talet, dvs man har bara format inåt.

Det var en gammal rackare som vaknade till liv en lördagkväll, detta...!
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Grundmurarna står för sig själva, ibland med en vot, ibland inte. "Kattskallar" är ganska vanligt fram till slutet av 40-talet, dvs man har bara format inåt.

Det var en gammal rackare som vaknade till liv en lördagkväll, detta...!
Vet du hur det kan komma sig det inte är någon grundsula under mina bärande innerväggar trots att ritningen säger det? byggt 1959 med källare. Beskrivingen av husbygget säger ”bottenplatta”. Men plattan har bara 5cm betongkaka, makadambröte under samt 5mm armeringsnät underkant.

Är bara förstärkt med rejäl armering under murstocken, men svårt tro murstucksgrunden håller uppe hela huset.

Ritning av en hussektion från 1959 utan grundsula under bärande väggar, med dimensioner och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta och grus i källare som saknar grundsula under bärande väggar, med synlig armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongplatta med synligt makadam och armeringsnät, tecken på otillräcklig grundförstärkning från 1959.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har tre betongvoter på ritningen som bär hela klabbet, finns inte dessa i verkligheten?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du har tre betongvoter på ritningen som bär hela klabbet, finns inte dessa i verkligheten?
Mitten voten har jag inte hittat, den borde gå under tröskeln på bilden men det finns inget där, samt grävt på ett annat ställe där det inte finns längst med denna vägg utan någon vot.

Ytterväggen har jag grävt intill 5cm men ännu inte hittat någon tydlig kantbalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.