Hej! Har i omgångar tyckt att det luktar illa hemma. Källaren luktar.. källare. Men tänker att lukten kommer därifrån. Luktar bara på nedervåningen där vi även har dörren till källaren. Säkert väldigt fuktig då puts och färg släpper på vissa ställen. Ser även saltutfällningar och eventuellt mögel på något hörn. Gammal dränering.
Vet inte vad det är målat i för färg heller, tar för givet att det inte är optimalt färg 😄.
Gammalt pannrum men vi eldar inte utan använder elpatron.

Vad är första steg i att fixa detta? Har skjutit på det alldeles för länge och kan inte vänta en dag till! Vi vill inte använda det som rum utan bara att det inte ska vara dåligt för huset och för oss.
Att rensa ut allt organiskt ska jag göra så fort som möjligt, men sen? Har även tillgång till avfuktare men den låter så hemskt så ser det mer som en "nödlösning".
 
Vill du göra det ordentligt så ska du börja med problemet och inte symptomen.
Du nämner dålig dränering och listar exempel på fuktproblem…
 
Dels låter det som att dräneringen är slut. Dels låter det som att du har ett hus där det är meningen att man ska elda i vedpannan, så att spillvärmen torkar ut fukten.

Är där saltutfällningar tyder det på att fukt letar sig in. Dränera om och isolera ordentligt.
 
O Odi et Amo skrev:
Vill du göra det ordentligt så ska du börja med problemet och inte symptomen.
Du nämner dålig dränering och listar exempel på fuktproblem…
Ja, jag trodde jag var väldigt tydlig med att jag ville börja med problemen? Jag nämner att det är gammal dränering, jag vet inte att den är dålig. Att jag nämner exempel på fuktproblem förstår jag också, därav att jag nämner avfuktare och att jag ser det som en nödlösning. Jag efterfrågar vad man gör?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Dels låter det som att dräneringen är slut. Dels låter det som att du har ett hus där det är meningen att man ska elda i vedpannan, så att spillvärmen torkar ut fukten.

Är där saltutfällningar tyder det på att fukt letar sig in. Dränera om och isolera ordentligt.
Ja, det är mest troligt meningen att man ska elda i pannan för att värma upp murstocken och skapa en bra ventilation. Varför vill man isolera när det inte varit isolerat förut (nyfiken)?
 
T Torpet123 skrev:
Varför vill man isolera när det inte varit isolerat förut (nyfiken)?
För att man inte längre eldar.
 
Hur gammalt är huset?
Hur är takavvattning gjord?
 
A AndersS skrev:
Hur gammalt är huset?
Hur är takavvattning gjord?
Huset är från 30-talet. Takavvattning leds bort från huset via längre rännor. Inte så snyggt men 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.