A
Hallå!

Funderar på hur jag ska göra med min källare.. De är isolerat enl. följande:

Golv: Platonmatta, frigolit och ett trägolv på.
Väggar: Ytterväggar är utreglade med luftspalt och gullfiber och sedan gips/plyfa.
Huset är dränerat dock ej isolerat på utsidan.

Jag är sugen på att riva ut allt och köra klinker/ matta på golv och ev. golvvärme och putsade ytterväggar som sedan ska målas... Kommer de detta bli kallt och medföra andra problem om jag gör så? De kommer

Den enda anledningen till varför jag vill riva ut är att jag vill ha koll och att de blir snyggare..

/kl8
 
Kallare lär det ju bli om du river ut isoleringen.
Men jag hade gjort det samma, då det du beskriver finns idag är en riskkonstruktion.

Lägger du golvvärme så se upp med risk för fuktvandring om plattan är oisolerad.
 
A
GoForIt skrev:
Kallare lär det ju bli om du river ut isoleringen.
Men jag hade gjort det samma, då det du beskriver finns idag är en riskkonstruktion.

Lägger du golvvärme så se upp med risk för fuktvandring om plattan är oisolerad.

Hur vandrar fukten om man kör betonggolv/klinker/heltckmatta och putsväggar?

Räcker de att isolera och flytspackla upp en bit om man ska bli av med fuktvandring?
 
Har du ingen golvvärme så påverkar du ju inte fuktvandringen på det sättet.
Klinker är mitt förstahandsval i en källare. Ger möjlighet för eventuell fukt att andas ut via fogarna.

Har du ingen isolering i plattan idag, så är det ju till att bila upp golvet och göra nytt. Såvida du inte har väldigt bra takhöjd.
 
A
Tack för svar!

Tror jag gör så att jag river ut allt nu...

Sedan bilar upp, isolerar och sätter vattenburen golvvärme så småningom när man känner sig manad.

/kl8
 
Lycka till, och var beredd på att det är ett rejält jobb.
 
Men varför? Du har ju Platon och luftspalt. Så länge du inte har någon lukt eller märker av andra problem hade jag då låtit det bero.
 
A
Uppdatering: jag har rivit ut hela källaren och kan säga att de var träreglar direkt mot betong och isolering som hade byggplast på sedan en spånskiva så de var ett riktigt ful bygge. Luktade inge vidare då jag slet upp byggplasten. Jag är glad att jag tog tag i de hela.

Nu återstår de bara att bila upp golvet och fälla in golvvärme. (y)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.