Hej!
Jag har ett hus som är byggt 1955, med källare som har putsade väggar invändigt. Vilket material är källaren troligen byggt av och hur fäster jag bäst hyllplan på innerväggarna?
 
Redigerat:
Mitt hus från 52 har ytterväggarna murade med betongsten. Dyonitplattor(träullit)med puts på insidan. Mellanväggar platsgjutna.
Om din källare är liknande måste du ha ganska långs skruv om hyllor ska sättas på ytterväggarna. Man måste komma”förbi” träullitplattorna om man ska fästa hyllor. Antingen skruv/plugg eller betongskruv brukar jag använda.
På innerväggarna kan man ha kortare skruv eftersom man ej behöver igenom nåt träullitskikt.
/LOB
 
L lob skrev:
Mitt hus från 52 har ytterväggarna murade med betongsten. Dyonitplattor(träullit)med puts på insidan. Mellanväggar platsgjutna.
Om din källare är liknande måste du ha ganska långs skruv om hyllor ska sättas på ytterväggarna. Man måste komma”förbi” träullitplattorna om man ska fästa hyllor. Antingen skruv/plugg eller betongskruv brukar jag använda.
På innerväggarna kan man ha kortare skruv eftersom man ej behöver igenom nåt träullitskikt.
/LOB
Vad för skruv för innervägg?
 
Om du inte har ritningar på ditt hus så få ut nya från ditt bygglovskontor i kommunen. Det finns olika sätt att bygga och det blir bara rena gissningar här. En ritning och teknisk beskrivning är guld.

Min gissning är att källaren är murad i betonghålsten med puts på insidan.

Enklast utan ritningar är att helt enkelt borra ett hål så märker man vad det är byggt av.
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Håller med JAsnabbe men jag använder dessa skruvar om jag ska upp med något riktigt tungt. Två förpackningar av betongskruvar, en försänkt och en kullrig, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars vanlig skruv och plugg. Börjar med liten borr och sedan ”rätt” dimension. I min källare har man tyvärr både använt sparsten och armerat rätt tätt så håltagning GENOM vägg är ett väldigt lotteri.....
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.