Hej, I vårt hus från -57 så planerar jag nu i källaren i ett av utrymmena ( urspr garage ) att fräscha upp med nytt enkelt uppreglat golv, regla upp väggarna o smacka upp gips o väv o kanske innertak får sig en översyn.

Planen är att vi herrar kan ha våra pokerkvällar o filmvisningar utan att störa regeringen ovanför.

Funderingen jag har är då det finns en golvbrunn i rummet men som dock ej används,men fräscht & inget läkage. Jag har tatt bort den gamla diskhon som fanns i anslutning till. Hur är era funderingar här , bör jag fylla igen o gjuta igen eller bevara den för framtida behov? Kan man sätta ngn typ av adapter/skarv till den för det nya golvet? En fundering jag har är i framatiden kanske man vill bygga en bar eller annat så kan det va bra att ha, men det e ju enkelt att ta upp ett igenmurat avlopp iofs..

Hur skulle ni göra?
 
Hej,

Under antagandet att det är en gammal gjutjärnsbrunn hade jag nog bilat upp den och ersätt den med någon typ av modernt grenrör (https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=930). Detta grenrör kan du ju sen sätta en propp i precis i nivå med golvytan (under ditt nya uppreglade golv) så att det lättare sedan att hitta igen och eventuellt koppla på ett nytt avlopp till.

Om du inte tar bort golvbrunnen kommer ju vattenlåset att torka och det lukta illa, så då är väl alternativet att försöka fylla igen den med något lämpligt material. Men i det fallet har du ju ingen möjlighet att avgöra när din gamla golvbrunn till slut ger upp av rostavgrepp, dels ligger den under ett golv och dels är den fylld med något material (betong tex).

En annan tanke, glöm nu inte det här med markfukt! Om du inte har isolering på utsidan väggen kommer du att bygga en klassisk "gillestugelösning" och det är många sådana som gett problem med mögel pga fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.