Hej!

Vi har ett 20-tals hus (trä) med källare och ska om något år förlänga detta hus med ett halvt hus i samma stil.

Vi har lite funderingar på om vi ska ha källare eller ej i denna förlängning. Jag har läst att många rekommenderar att man ska ha källare även i utbyggnaden om man har det i det befintliga huset. Varför det är så kanske någon kan förklarta för mig?

Vi har en ganska hög grund idag, så att göra en källare innebär att man inte behöver gräva så mycket mer än om man inte ska ha källare. Marken är dessutom "lättgräven" (ej stenar eller annat) där utbyggnaden ska vara.

Om vi bygger en källare, så vill vi inte ha den isolerad. Vi ska då endast ha den som förråd, vedförvaring etc.

Om man inte bygger källare - hur bygger man grund i så fall med tanke på att grunden är hög idag?

Utbyggnadens markyta är ca 28 kvm. Vilken kostnad bör jag vara beredd på avseende markarbeten och grund? Både med och utan källare.

Som ni märker så är jag nybörjare på området och detta är mina första frågor i den planering som vi nu har påbörjat.

/Mats
 
Tillägg:
Jag läste i en bok idag att man bör välja samma typ av grund som finns på det befintliga huset eftersom det annars finns risk för sättningar om inte marken är väldigt stabil.

Stämmer detta med era erfarenheter?

/Mats
 
Mats10 skrev:
Stämmer detta med era erfarenheter?
8) Japp! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.