Hej!
Har nyss börjat att slita bort golvet i hobbyrummet nere i källaren, en sak jag undrar lite över, intill källarinnerväggen så är de en liten glipa mellan golvet och väggen, där satt de någon slags papp nerkilat, drog upp lite och där fick ja se typ någon slags plast, cellplast, (ångspärr?) eller något som stack upp som sedan gick under betonggolvet. Om man knackar på betonggolvet så låter de nästan lite ihåligt, trodde att golvet jag sliter bort låg ovanpå "sulan", men har jag ett betong golv över de riktiga betonggovet så att säga?? De var iaf långt ifrån fuktigt, torrt som krut. Tänkte lägga in ett ventilerat golv nu efter att slitat bort de där gamla, men frågan är ju nu om de behövs vara ventilerat när de verkar vara så där, eller ja vet inte alls, hoppas nån annan här vet hur de kan vara konstruerat..

Snälla någon som vet något om hur det är konstruerat?
Huset är från 1970, enplansvilla med gillestuga
 
Redigerat:
Någon?
 
Läste i pappren om när huset byggdes, då stod de att de var lättbetong. Läste någonstans att lättbetong låter mer ihåligt när man knackar på de. Är lättbetong bättre fuktisolering?
Fast fick inte fram va de var för plast jag såg i springan dock... någon som förstår vad jag menar?
 
Redigerat:
Ingen som vet? Är de någon form av fuktspärr dem lagt på golvet och sedan fyllt på med ytterligare betong? Plasten ser iaf tunn ut, når den inte, men ser att den sticker upp runt i hela rummet i källaren intill väggen, sen låter de lite ihåligt när man knackar, men däremot pannrummet låter de hårt när man knackar..alltså inte lika ihåligt..
 
Redigerat:
hmm, jag snackade med en arkitekt, han sa att de är en "sandwich-konstruktion", så om de inte är fuktigt eller unket på nåt sätt så ska de gå utan något ventilerat golv tydligen, o allt känns ju kruttorrt, så antar att jag kan lägga golvet som vanligt..
 
Vad låg det för golv innan? En filtmatta är ventilerande så då blir det torrt även om en del fukt kommer in. Om det låg en plastmatta i tidigare så lär du ju inte lyckas få det tätare med det nya golvet.
 
vet du om det ligger makadamm eller annat kapillär brytande. det är ju rätt så väsentligt vad gäller om det kan komma in fukt den vägen. det låter som att det är någon köldbrygga melan lättbetongväggen o plattan. Har nån liknande papp i min kåk mellan vägg o golv. Alla rekomenderar en ändå att ha typ system platon eller dylikt under ditt nya golv i källare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.