Hej,

Vi köpte hus med källare (byggår 1972) där vid besiktning framkom att källare inte påvisade något fel gällande fukt och alla gränsvärden låg långt under vad som behövdes.

Besiktningsman påpekade dock att tapet och panel ut mot yttervägg bör tas bort då inget organiskt material bör vara mot yttervägg.

När vi tar bort panel och tapet så finner vi en del mögel, speciellt runt fönsterpartierna.
Allt är väldigt torrt och tapeterna har varit nästintill omöjliga att få bort så hårt de suttit.

Hur mycket behöver man ta bort innan jag bredspacklar hela väggen?
Sitter mindre bitar tapet/klister kvar på ena väggen och lite större bitar av väv/sjögrästapet på andra väggen.

Har bifogat bilder på före och efter tapet/panel blivit borttaget.

Mvh Jens
 
  • Vägg i källare med mögel och rester av tapet nära ett fönster efter borttagning av panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel vid fönsterkarmen på vägg där tapet och panel tagits bort i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på vägg bakom borttagen tapet och panel, med synlig skugga av en person som fotograferar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelskador och delvis borttagen tapet som avslöjar underliggande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med borttagen tapet och panel visar mögelskador på väggarna och en hög av tapetrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen panel och tapet som visar mögel och rester vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med borttagna tapeter och paneler visar mögelspår, bredvid verktyg och lister på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i källare med rester av tapet och synliga mögelfläckar efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i källare med rester av tapet och tecken på mögel, bredvid en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grattis till en fin källare som ger dig oändliga möjligheter! Hur ser dina planer ut vad gäller ytbeläggning? Bredspackla/måla?
Jag skulle ta bort åtminstone allt löst och så mycket papper/väv som möjligt. Jag tror det finns maskiner för att ånga bort skiten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Grattis till en fin källare som ger dig oändliga möjligheter! Hur ser dina planer ut vad gäller ytbeläggning? Bredspackla/måla?
Jag skulle ta bort åtminstone allt löst och så mycket papper/väv som möjligt. Jag tror det finns maskiner för att ånga bort skiten.
Exakt, kört med ånggrej för tapeter , jula osv har, samt en bättre tapetskrapa ifrån anza, som enbart Bauhaus tog in nära mig, och fick då bort massor av lim o tapet på källarväggen.

Inte källarväggen var nog jämn efteråt så körde med silikatfärg, samt dränering isodrän på yttre källarvägg, all spår av mögel försvann.
 
Bredspackla säger du, bara du inte menar något gipsbaserat så kan jag sova lugnt.
 
Runt fönster ovan jord i källare bli det kallare.
Man kan hitta liknande i äldre hus eller hus där man fuskat med isolering så kylan kommer in även på vanliga våningsplan.
Ni har en fin källare.
 
Tack snälla för alla svar!

Gällande ytbeläggning så blir det nog till att spackla och måla.
Det blir inte någon gipsbaserad spackling och vet inte riktigt vad jag ska använda mig av.
Har frågat runt lite men har inte fått något vettigt svar gällande putsbruk A,B&C i källare.

Kanske finns något som jag missat?

Det smartaste är väl att måla med en diffusionsöppen färg som ni nämnt.
Tänkte prova vanlig väggfärg för att se om där tränger in mer fukt på något ställe än det andra men kanske onödigt att experimentera?


Är det någon som rekommenderar en avfuktare i källaren eller den kommer bara göra skada på puts/färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.