Efter över 2 års arbete med att bila källargolv och borra i berg och språcka sten och gräva ut lera ser jag äntligen en ända i eländet. 100 tals kilo snigamit, spräckkilar, diamantskivor, släggor, skottkärror, flickvän mm har gått åt. Nu är det snart dags att lägga in dränering och grus innan isolering mm. Min fråga är efter allt spräckande av berg är att det blir många håligheter. Eftersom ganska mycket vatten kommer in som jag ska dränera bort så kommer det att ligga vatten i håligheterna. Ska man fylla dessa håligheter med betong? För lägger jag grus kommer det att finnas en viss del vatten ståendes där? Vad är bäst att göra? Har jag kommit så här långt så vill man ju göra det på bästa sätt, för något mer källarprojekt i denna storlek gör jag aldrig om igen. Gör det något om det blir vatten ståendes i dessa håligheter eller är det bättre att fylla igen dom med betong, fuktigt kommer det ju ändå alltid att vara?

Gå aldrig på berg när det finns småsten....
 
När jag dränerade om så hade jag berg på ena sidan. Där hade jag som d håligheter mot huset och vattnet skulle inte kunna rinna bort utan sammlas. Typ samma som du.

isodrän, gav förslaget att fylla med betong med lut bort från huset om möjligt. Där efter stryka med typ kallasfalt. Men i ditt fall kan kanske fukten även komma underifrån? Men i vilket fall som helst fyll det med betong. Sen om man ska använda kallasfallt eller ej, kanske man ska fundera lite mera på.
 
Tack Per-Erik,

Jag kör på den melodin, har själv haft det i tankarna men vill kolla först innan man startar upp. Lustigt nog pratade jag med en kille från Isodrän på en villamässa för 1 år sedan och han sa makadam!! Eftersom det är i källare och jag har berg under hela källaren och jag får in ganska mycket vatten speciellt när det regnar så är kallasfalt inget att tänka på. Tyvär så ligger dräneringen på utsidan högre än vad jag har borrat ur och spräckt bort, därför få jag se till att det blir en riktigt bra dränering under tänkta källargolv och ut ur huset. Tanken är att lägga en brunn strax utanför huset med dräneringspump och rör till närmaste dike. Jag är fortfarande inte klar med berget och har mycket kvar att få bort. Under alla dessa stunder har jag lärt mig att först titta på hur berget är skiktat innan borrning och snigamit. Berget under källaren vrider sig så skiktet står rakt upp på ena sidan av källaren till att ligga ner på andra sidan. Liggande skikt är mycket svårt att få bort om man inte borrar för spräckning uppåt. Jag borrade över 120 hål rakt ner och fyllde med snigamit i hälften av hålen utan någon effekt mer än massa sprickor trots att det fanns fri yta att spräcka emot :(. Där kan man prata om tid och pengar utan resultat!!! Visserligen får jag skylla mig själv för att försöka få bättre takhöjd (från 2 till 2.30 inkl. isolering och golvvärme) Har väl skottkärrat ut över 30 ton sten hittills på en 60 kvadrats källare.
 
Har du möjlighet att komma ut med dräneringen utan att skada den som redan ligger utanför huset? Enligt din beskrivningen ligger ju den yttre ovanför den du skall ut med. Att anlägga en pumpgrop inne kan ju vara ett alternativ.
 
Visst kommer den under befintlig. Skadad blir den inte, utan jag har tänkt mig koppla den till den nya brunnen i stället. Det är ju dräneringsslang och rör för dagvattnet som går till en brunn några meter längre ner på huset, men jag hade tänkt flytta den till den nya brunnsplatsen istället. Det är på gaveln på huset så det blir inte så mycket grävande och lätt åtkomligt. Pumpgrop inne har jag bannlyst, den hamnar ute i brunnen istället. Jag tor det ska funka ganska väl. Just nu får jag in vatten så jag kan ta ett morgondopp när det regnar, tur att det finns pumpar. Jag har bra fall så det är bara till att fixa dräneringsröret ut, men först måste jag gjuta ytterväggar (förlänga) i omgångar eftersom jag ligger under sockeln med golvnivån och har delvis bara lera där. Vågar inte göra hål och gräva upp innan det är klart. Ska fixa fram lite bilder frampå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.