Vi har tydligen kritade väggar i källaren och jag undrar om det går att måla om eller tvätta och vad man behöver i så fall?
 
Tonik skrev:
Vi har tydligen kritade väggar i källaren och jag undrar om det går att måla om eller tvätta och vad man behöver i så fall?
Menar du kalkade väggar eller vad menar du med "kritade" väggar.

Jag har samma funderingar. Jag har kalkade väggar och målaren och muraren säger att kalken måste bort om man ska kunna putsa eller spackla väggen.

Har fått rådet att det är blästring som gäller.

Någon säger våtblästring, någon föreslog isblästring.

Är det någon som kan ge förslag på vad blästring bör kosta per kvadratmeter?

Har själv försökt med högtryckstvätt och det fungerar men det går långsamt och en herrans massa vatten måste sugas upp och tas om hand.

Nu är jag i den situationen att det inte finns någon inredning att vara rädd om, men jag söker också en metod som är snabb och billigt att få ren väggarna.
 
roland53 skrev:
Menar du kalkade väggar eller vad menar du med "kritade" väggar.

Jag har samma funderingar. Jag har kalkade väggar och målaren och muraren säger att kalken måste bort om man ska kunna putsa eller spackla väggen.

Har fått rådet att det är blästring som gäller.

Någon säger våtblästring, någon föreslog isblästring.

Är det någon som kan ge förslag på vad blästring bör kosta per kvadratmeter?

Har själv försökt med högtryckstvätt och det fungerar men det går långsamt och en herrans massa vatten måste sugas upp och tas om hand.

Nu är jag i den situationen att det inte finns någon inredning att vara rädd om, men jag söker också en metod som är snabb och billigt att få ren väggarna.
Menade klitade väggar. Vad jag hört av den som bott där tidigare. Det sitter ju bra på väggen men man skulle vilja få rent väggarna.
 
Nu får man fråga igen; kLitade eller kRitade?

"Kritfärg" kan mycket väl vara limfärg. Det går ibland att patentera, men i värsta fall så orkar inte färgen att bära upp ny färg utan flagar då av istället. Limfärg kan tvättas ner med rikligt med vatten, bara att tvätta tills det slutar att kleta.

Edit: efter tvätt kan ytan patenteras med bindande grundfärg för säkerhets skull.
 
Klitade ska det stå.
 
Tonik skrev:
Klitade ska det stå.
Förlåt en dum fråga:
Jag har aldrig hört uttrycket förut. Vad innebär detta egentligen? :surprised:
 
Inte klinade då?
 
nemlan skrev:
Inte klinade då?
Har vi att göra med dialekt uttryck ??

T.ex klinad är för mig som skåning betydelse putsad men med materialet lera/lervälling som material. :confused:

Klineväggar hade man förr i gamla korsvirkeshus av mindre bra kvalité om jag inte har helt fel.
 
Vet inte heller vad det betyder. Tror det är någon färg på väggarna.
 
Tonik skrev:
Vet inte heller vad det betyder. Tror det är någon färg på väggarna.
Skrapa av lite och vänd dig till en färgaffär.
Dom kan ofta hjälpa till att fastställa vad det egentligen är på väggen.
 
roland53 skrev:
Har vi att göra med dialekt uttryck ??

T.ex klinad är för mig som skåning betydelse putsad men med materialet lera/lervälling som material. :confused:

Klineväggar hade man förr i gamla korsvirkeshus av mindre bra kvalité om jag inte har helt fel.
Prexis, men till skillnad från klitade väggar så är det en behandling man känner igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.