Hallå alla som kan vara till hjälp

Ja och min sambo har tittat på ett hus som vi vill ha. Det ligger bra till nära stan, nära dagis, skola, affär och skogs område. Lagom storlek för oss inom rimligt pris......... dock ett "litet" pronblem. Sprickor ganska många och relativt stora i källaren fullt synliga både inomhus och utomhus. Alltså ett inte så litet problem. Frågan är vad gör man åt detta????

Huset byggdes på 30-talet och är inte så bra efter hållet. Yttertak är bytt för ca 10 år sen dränering gjord på en sida av huset, där inga sprickor finns. El och vvs rör bytta när, vet ej. Fjärrvärmerör går genom husets kortsidor till/från grannar, inte en vanlig lösning med rören utanför huset utan genom. Ej pålat. Mycket jobb är det! Det vet vi men hur omfattande är det? kostnad? vad bör göras?

Fått mycket råd från folk men alla säger olika. En del säger påla, dränera om, vissa säger dränera ej det kan vara detta som gjort sprickorna, vissa säger låt sprickorna vara hoppas på det bästa. Vet ej när dräneringen gjordes men mer än 10 år sedan.

Mannen som bor där nu påstår att huset inte rört sig under tiden han bott där ca 30 år.

Vi är inga med tummen mitt i handen utan kan en del men inte just om detta.

Ska vi leta annat boende?
 
Viktigast (tror jag) är att förstå varför det satt sig, och om det då fortfarande rör sig.

Därefter kan man bestämma vilken åtgärd som är lämplig.
 
Redigerat:
Han som äger huset idag påstår att det inte rört sig sedan han flyttade in för ca 30 år sedan. Enligt samme man skulle detta blivit då kommunen asfalterade gatan utanför. Sprickorna fanns där när han flyttade in säger han.
 
Jag skulle kolla med en byggnadsingenjör innan ett köp. Sättningsskador på grunden kan bli rejält dyrt. Det finns till och med hus som har fått så svåra sättningsskador att de måste rivas.
 
Ni ska inte lägga så stor vikt vid vad nuvarande husägare säger eftersom denne milt sagt är partisk. Det låter osannolikt att det skulle bli sprickor i grunden när man asfalter gatan, isåfall är husets grundarbete så dåligt att ni nog ska se er om efter ett annat hus.
 
Bilder hade nog hjälpt.
 
Jag hade börjat med att anlita en besiktningsman, låter som att det kan bli en kostsam renovering.
 
2013-11-24 17.45.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 17.50.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 17.50.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 17.49.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den forsta bilden visar sprika vid vagg/tak i anslutning till ett fonster. bild tva ar sprika i tak fran en (fran langsida till langsida gaende) balk till en innervagg ca 1m fran den problematiska langsidevaggen. bild 3 och 4 visar en spricka i golvet som gar upp i en barande mellanvagg ca 10 -12 mm spricka i golvet langsmed samma problemvagg. sprickan forsatter aven in i nasta rum till det horn dom verkar vara den lagsta punkten. ber om ursakt for de utelamnade prickarna, min 2-ariga dotter hade fria hander vid datorn...
 
Det där ser inte roligt ut.Hur ser övervåningen ut?
Massa sprickor där med.
Är ytterväggarna spruckna eller är det bara innerväggarna som spruckit?
Fredrik
 
Geotekniker är nog en bra idé att kolla med före du köper det, finns företag som kan påla efteråt genom att spruta ner betong, men är en dyr metod att använda.

Sättningssprickor blir väl av att man har snålat in på grunden när man byggde den, inte förstärkt den tillräckligt mycket, skippat pålningen, inte grävt ut tillräckligt osv eller vad nu som behövs, är olika för alla tomter. Om man skulle bygga så att det inte kan uppstå sprickor så skulle det i de flesta fall bli mycket dyrare att man accepterar generellt lite sprickor.

I ditt fall var de större än de jag har sett när jag sett omkring lite på hus, har aldrig sett en spricka i ett golv bara i väggar, och en expert ger nog bästa svaren, kanske tom två kan vara att föredra, en geotekniker och en grundexpert och helst ska de väl samarbeta för att få bästa svaret hur allvarligt det är, om det nu är det.
 
Det ser ju ut som att huset har betongbjälklag. När ett sådant har spruckit så som det syns på bilderna borde ju hållfastheten vara närmare noll. Har ni otur måste ni riva delar eller kanske hela bjälklaget och bygga ett nytt. Se till att ta med en byggnadsingenjör som kan betong som får ge ett utlåtande. Personligen så hade jag valt att titta efter ett annat hus istället. Det är inte kul att dra på sig så stora jobb som kanske inte ens blir bra utifall huset fortsätter att röra på sig.
 
Ja, jag hade backat och tittat på något annat objekt istället.
 
Jag personligen hade nog också fortsatt leta hus.

Men, det finns ju också en möjlighet att få ett hus för en hyfsad peng, iom att nog de flesta resonerar som vi. Men det gäller att göra en riskbedömning, bedöma värsta scenario etc.

Det behöver inte helt säkert vara så stor sak att fixa.

Fast av bilderna att döma ser det helt ärligt inte så bra ut med min lekmannabedömning...
 
HUS_sprickor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
detta är orginalritningen från huset (för bilderna ovan) källarväggarna är hålbetongblock och gjutet valv. golvet är inte armerat. lägsta punkten är i hörnet i torkrummet. vi har kollat lite på uretek för att ev lyfta lite men framför allt stoppa ev forsat sättning i det mest drabbade hörnet, men det funkar inte om plattan är gjuten i efterhand och betongmuren bara står på en "smal" sula. jag har pratat med några grannar och de har inte några större problem med sprickor eller sättningar. hur troligt är det att marken är väsentligt mycket sämre just på denna tomt mot de övriga? och är det vanligt med rustbädd i hus från 1935? jag pratade med en som pålar hus som sa att en dränering på hus med rustbädd (brädor under blocken ist för gjuten sula) kunde frilägga brädorna som tidigare legat i vatten, iom detta kom de i kontakt med syre börjar ruttna med sättningsskador som resultat. han sa även att sättningar brukade avstanna efter ca 5 -6år. dräneringen gjordes för ca 10 år sedan. om vi inte har tänkt ha källaren som annat än förråd tror du vi kommer få stora problem med sättningarna? det är ett fint hus i övrigt, läget, storleken, tomten, utbytta värmerör och el i hela huset, taket är bytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.