Som på beställning stötte jag idag på vem som brukar säga att "Passivhus blir standard inom EU 2016". Det var Passivhuscentrums företrädare Hans Eek.
"– Den största, och ganska okända drivkraften, är EU:s nya byggnorm som ska genomföras år 2016. Då ska passivhus vara standard i nybyggda hus. "
... säger han till tidningen Byggindustrin apropå det stora suget efter Passivhus som han säger sig känna av.

Du kan läsa blogginlägget här: Källan till villfarelsen om Passivhus
 
hmmmm, blir inte riktigt klok på detta inlägg, vad vill du säga?
/Henrik
 
Det hänger ihop med gårdagens inlägg. Mannen som har registrerat varumärket Passivhus marknadsför konceptet med "EU kommer att kräva att alla hus byggs med passivhusstandard 2016". Men det stämmer inte.

Förutsätter liksom att man läser min blogg varje dag :)
 
hahaha, vad enkelt det är ibland! :)
/Henrik
 
A
Dina iakttagelser stämmer alldeles utmärkt Marlene. Det var ett förslag från EU att passivhus skulle bli krav 2015/2016. Nu visade det sig att så inte blev. Om det kan man tycka vad man vill och denna gång så verkar man välja att prioritera energikrav gällande renoveringar och inte ge sig på nyproduktion om jag kan tolka all text rätt. Vad som händer nästa gång kan vi vanliga dödliga bara sia om. Faktum kvarstår att energioptimering inom bostadsbyggande oavsett det gäller nyproduktion eller renovering av det befintliga beståndet kvarstår. Kanske vore bäst att ta tjuren vid hornen redan nu innan vi får ett EU beslut på oss eller finns det pellets till alla i Europa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.