Y
Gillar ju inte riktigt att deras är 15mm.. hellre att det varit 13 istället för traditionell 14mm.

Men, jag har sökt i forumet och mest hittat diskussioner från säg 2006... Och då var deras golv väldigt lättrepiga. Många som beklagade sig.

Men hur är golven idag?

(tänker på 3stav eken)


Någon hake bör det vara, så kvistfri men ändå mycket billigare än andras kvistfria...
 
Redigerat:
Vi har kährs trestaviga med matt lack i ett rum sedan i Februari. Har inte hittat en enda repa så här långt. Ev. att repor blir svårare att se i den matta strukturen. Gillar för övrigt den matta strukturen skarpt, käns härligt att gå på och jag tycker det är snyggare än blankt golv.
 
Yrrol skrev:
Gillar ju inte riktigt att deras är 15mm.. hellre att det varit 13 istället för traditionell 14mm.
Bygger 15 mm för mycket, eller?
 
Y
ja ni som sett mina tidigare inlägg vet att jag är besatt i mina millimetrar.
ogillar tanken att gå från 2mm(?) plastmatta till 14-15mm parkett, känns så dramatiskt.
-funderar dock på att lägga tunna skivor och höja upp alla plastmattgolv så det blir mer balans..
(fast huset i sig är helt tomt, som ett nybygge)

men, det börjar bli akut att hitta en parkett nu dessvärre så kan snart inte bry mig om millimetrarna, svårt nog att hitta kvistfritt..
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
men, det börjar bli akut att hitta en parkett nu dessvärre så kan snart inte bry mig om millimetrarna, svårt nog att hitta kvistfritt..
Funderat på att köpa några extra kvm och sortera bort brädor med kvistar? På så sätt kan man gå ner i prisläge för parketten och ändå få kvistfritt. Bortsorterade brädor kanske sedan duger exempelvis i en klädkammare.
 
Redigerat:
Y
jo fast lokala butiken hade kährs som var rätt kvistfri vilket en annan forumfilur också märkt.
därav ville jag höra årsaktuell info om deras kvalite då de var lättrepade förr i tiden.. många missnöjda om man söker i forumet..
 
J
Har Kährs i 5 rum och mycket nöjd med det.

Kvalitén är bättre än något annat golv jag vet.
 
Kährs kommer snart med ett par varianter i 13 mm.
 
Vi har Kährs ek 2-stav i hela huset, och valde denna gång ett mattlackat golv där ytan är lackad men ser oljad ut. Praktiskt tänkte vi, snyggt som oljat men tåligt som lack. Det Kährs inte berättar är att i ljusa rum så ändrar det här golvet färg och gulnar avsevärt, något vi inte alls ville. Har en känsla av att det är lacken som gör att det gulnar, eftersom när vi tidigare haft oljat golv har det inte alls ändrat färg så här radikalt.
 
Ursäkta för sprÅket. Men deras skarvar är skit.
Sväller för fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.