Hej

Tänkte varvtalsstyra min fläkt på pannan med en dimmer. Nu går det fyra kablar till fläkten. Jord, nolla, en fas och en fjärde som bara ger några få volt när jag mäter på den. Innebär detta att jag intw kommer kunna styra varvet på fläkten så enkelt som jag trott?
 
Testa!
 
E etompau skrev:
Testa!
Har testat nu. Kopplar jag den ”onödiga” kabeln ihop med L in i dimmer funkar det. Fast baklänges.
Är det en tyristor jag behöver?
 
Ingen aning. Vad har du för dimmern nu?
Vad är det för motor till fläkten, typskylt?
 
Helt vanlig dimmer. L in och ut

E etompau skrev:
Ingen aning. Vad har du för dimmern nu?
Vad är det för motor till fläkten, typskylt?
E etompau skrev:
Ingen aning. Vad har du för dimmern nu?
Vad är det för motor till fläkten, typskylt?
 
  • En dimmer med teknisk etikett och skruvar på en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fjärde kabeln - hur och till vad är den kopplad när det fungerar som vanligt?
 
R
Du behöver en motordimmer imte en vanlig , den andra kabeln verkar vara för olika rotationsriktning
 
R rävlyan skrev:
Du behöver en motordimmer imte en vanlig , den andra kabeln verkar vara för olika rotationsriktning
Vad är skillnaden på en vanlig och en motordimmer? Är det en sådan typ tyristor för ventilationsfläktar?
 
R
En motordimmer ska klara den last som blir , har själv en s.k kanalfläkt och en motordimmer är den enda som kan starta fläkten om den står still , nu går min 24/7 men strömavbrott här utifrån händer utifrån
Sök på motordimmer så finns det ett par stycken som är bra , kallas även varvtalsregulator
 
gadeberg gadeberg skrev:
Har testat nu. Kopplar jag den ”onödiga” kabeln ihop med L in i dimmer funkar det. Fast baklänges.
Om du istället kopplar den till N, då kanske du får rätt rotationsriktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.