Totte_S
Har kommit över en hemsmidd utelampa som vi tänker hänga upp utomhus i en kedja. Hela lampan är i plåt, och kabelingången sitter i toppen av lampan (den är av klassisk lyktmodell).
Kabelingången är nog bara 5-7 mm. Kanske kan borras upp i nödfall.
Kabeln till lampan skall helst kunna viras in i kedjan så den inte syns så bra, så en tunn, svart kabel står på önskelistan.


Eftersom den skall hänga under ett tak så blir den inte särskilt utsatt för nerderbörd, men det lär ju kvitta eftersom det är utomhus.
Funderar nu på hur jag kan installera den någotsånär i enlighet med föreskrifterna. Tips emottages tacksamt.
 
Är ingen expert på kabeltyper, men det låter som du är ute efter något i stil med en vanlig lampsladd.

Men en sådan är jag nästan säker på att man inte skall använda utomhus. Därför att isoleringen tål inte kyla, den kan spricka om det blir minusgrader.

Vad man kan ha istället vet jag inte, när det gäller förlägningssladdar så brukar det vara specat någon sorts gummisolering för utomhusbruk.
 
Jag hade inte satt dit mindre än en H07-RNF 3g1,5 möjligtvis kan man gå ner till en 0,75.
 
sverre skrev:
Jag hade inte satt dit mindre än en H07-RNF 3g1,5 möjligtvis kan man gå ner till en 0,75.
Nu skojjar du. En H05RN-F 3G0,75 är väl betydligt mer lämpad.
 
Om lampan ska hänga där och dingla i minst 10 år så hade jag kört med mitt val, men det är som sagt mitt val!

Och 0.75 hade som sagt kanske räckt, men jag vill nog se armaturen först innan jag bestämmer mig!
 
Bjuroflex H07RN-F, 450/700V

En högflexibel olje- och väderbeständig anslutningskabel, för användning där de mekaniska påfrestningarna är av medelsvår karaktär, i torra, fuktiga eller explosionsfarliga utrymmen, utomhus, t ex i jordbrukets driftsbyggnader och för tillfälliga installationer på byggarbetsplatser.


Bjuroflex H05RN-F, A05RN-F 300/500V, Draka

En högflexibel olje- och väderbeständig anslutningskabel. För lätta flyttbara bruksföremål där risken för mekanisk skada är liten. Lämplig för permanent användning utomhus.



 
Hänger lampan i anslutningskabeln så håller jag med Sverre.
 
Totte_S skrev:
en hemsmidd utelampa som vi tänker hänga upp utomhus i en kedja
 
Du kan oxå koppla den till en transformator på 12 eller 24V.Då behöver du bara använda typ RKUB 2X0,75 , den är tunn.Och förstås använda matchande lågvoltslampor.Fast då har du istället en osnygg trafo du ska hitta ett gömmställe till...och sitter den ute måste den ha rätt IP-klass.
 
Hur mycket nötning blir det på kabeln från kedjan?

Jag lägger mig hellre för "högt" så jag kan sova gott.

Hade det varit min egen lampa som jag har koll på så möjligtvis, men till en kund, aldrig den minsta chansning!
 
Här har vi en bra huvet på spiken anledning till att elektriker är dyra samt har dyrt material!

Jag resonerar precis som sverre, dvs att till kunder så väljer jag både hängslen och livrem för att undvika att hamna i en situation där man blir ställd inför tinget som vållande. Det är ruggigt hårda regler vi har att rätta oss efter dvs ett strikt ansvar på grejerna vi sätter upp.

Detta förklarar mycket utav priserna.
 
Ja jag har redan glasögon :D
Frågor på detta?

I övrigt så har jag även ca 150 meter H07RN-F 1,5 i mina kabelvindor och skarvkablar
 
Erik_D skrev:
Här har vi en bra huvet på spiken anledning till att elektriker är dyra samt har dyrt material!

Jag resonerar precis som sverre, dvs att till kunder så väljer jag både hängslen och livrem för att undvika att hamna i en situation där man blir ställd inför tinget som vållande. Det är ruggigt hårda regler vi har att rätta oss efter dvs ett strikt ansvar på grejerna vi sätter upp.

Detta förklarar mycket utav priserna.
I det här fallet är nog förklaringen snarast brist på lyhördhet för kundens behov... ;D
 
Du är fri att tolka reglerna om du vill, men tvinga inte mig att tolka till din fördel.
 
Jag får hålla med att 0,75 bör räcka långt, eftersom armaturen bärs upp av kedjan. Nötningen tror jag inte skall vara något problem.

Vad jag blir lite osäker på däremot är hur kravet på kappslingsklass och skyddsjordning tillfredställs, när man tillverkar egna armaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.