Efter att ha fått tre olika förslag (från entreprenör, hustillverkare och vänner) på hur vi ska dra kablar (för högtalare, HDMI mm) från TV/förstärkare, så undrar jag vilken lösning ni skulle förespråka. Väggarna är prefabricerade från fabrik och lite besvärliga att göra ingrepp i efter leverans. Rummet i fråga ser ut så här:

media1.jpg

Målet är alltså att dra kablar mellan A och B (strunta i C så länge). De förslag vi fått är

media2.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Gjut in kanaler i betongplattan.

media3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Dra kanaler i taket (och väggarna), hade varit enklare om vi haft vind men här är det "tyvärr" ryggåstak.

media4.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Dra kanaler genom ytterväggarna.

Personligen känns det som lösning 2 är enklast för entreprenören att göra på plats, men det kanske blir för trångt i ett ryggåstak med ett grövre rör (50mm förespråkas ofta på forumet). Vad tror ni om de olika lösningarna?

Sen tillkommer idén om att i framtiden sätta upp en projektor på C... då känns lösning 2 ännu lämpligare.

 
Jag skulle ha gått på alternativ 1.

Blir ingen risk att du senare slår en spik i ledningen ;-)

Oxå den kortaste vägen...

Mvh

/PC
 
Ta kortaste vägen. HDMI klarar max ca 15 m. Framtidens skärmar vill nog ha ännu kortare kablar då 3D och högre upplösningar käkar ännu mer bandbredd.
 
Skulle också gått i plattan.
 
32/50-slang i golvet som mynnar ut i A-dosor faller min röst på. Glöm heller inte att dra slang för högtalarkabel, men då räcker 16/20mm.
 
Tack för alla svar. Verkar som jag ska prata med entreprenören om att gjuta in det i plattan med andra ord. Jag håller med om att kortaste vägen-argumentet är viktigt.

Vet inte exakt vad vi kommer dra till B, men vår idé var är något i stil med (utöver el och nätverk):
- högtalarkablar för surroundhögtalare (5.1 el 7.1)
- HDMI för att kunna plugga in en laptop eller liknande på bordet
- Ev en till HDMI till projektor, borde väl gå vidare i väggen upp till taket dock.
- hörlursuttag (så man kan se på film eller spela TV-spel på småtimmarna)
- En USB-sladd eller två... (för mobiltelefoner, digitalkameror, kortläsare, headsets, spelkontroller mm)

Apprentice: Är det bättre att dela upp det på fler än en slang? Eller tänkte du att man drar högtalarkablage till en dosa per högtalare?
 
En kompis lade in rör i bottenplattan. Fungerar utmärkt, och byggarna hade inga problem med extraarbetet.

När du ändå är på gång, fundera på om du behöver fler rör i huset :)

m.v.h. ByggarePer
 
man behöver alltid fler rör :)
Planer på larm, multiroom ljud, tv,data,tele osv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.