Kan jag skarva med vanlig FK 1,5 på 12V sidan o köra med vanlig kabelskosmältskrav, elr var hittar man typ FK 0,75 ? Verkar vara tunn kabel på donet. Ska vara till ledlist ute.
Får man skarva på 230V sidan rakt av elr måste man göra det i dosa? Drivdonet hamnar inomhus. Hand håller ett LED-drivdon med specifikationsetikett och kabelstumpar för 230V- och 12V-anslutningar för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en skarvad ledlist med tunn kabel avsedd för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För 12 V-sidan behöver du tänka på strömmen då drivdonet förmår att ge 5 A. Så se efter vilken ström som LED-listen drar och räkna lite på spänningsfallet så hittar du rätt area för ditt fall (kabellängden spelar in).

På 230 V-sidan ska denna sladd anslutas i en dosa eller annan kapsling av något slag. Så det beror lite på hur den kommer att bli matad. Om du tänker använda en stickpropp så kan du sätta en sådan på sladden, eller skarva med ett skarvdon för lampsladd.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För 12 V-sidan behöver du tänka på strömmen då drivdonet förmår att ge 5 A. Så se efter vilken ström som LED-listen drar och räkna lite på spänningsfallet så hittar du rätt area för ditt fall (kabellängden spelar in).

På 230 V-sidan ska denna sladd anslutas i en dosa eller annan kapsling av något slag. Så det beror lite på hur den kommer att bli matad. Om du tänker använda en stickpropp så kan du sätta en sådan på sladden, eller skarva med ett skarvdon för lampsladd.
Tack, vet inte exakt hur jag kommer dra så vet inte riktigt vad längden blir så jag kör nog på 1,5 då. Den ska tändas tillsammans med annan lampa så jag kommer inte använda stickpropp så då blir det koppla ihop i dosan.
 
  • Etikett för LED-ljusremsa med tekniska specifikationer som spänning, effekt, färgtemperatur och IP-klassificering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P ptlf skrev:
vad längden blir så jag kör nog på 1,5 då.
Har du möjlighet att sätta en dosa vid drivdonet så gör det och skarva som du tänker med 1,5 mm2 på 12 volten, sen ska 230V skarvas i dosa
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klurar på hur jag ska fixa det uppe på balkongen...har en lampa där som får matningen från lampan som sitter under nere vid ytterdörren o tänkte eventuellt sätta ledlist där uppe då också o fick den förträffliga idén då att ta en Ekk 4g1,5 från lampan in i en garderob på insidan o mata drivdonet med 230v med två av kablarna o sen dom andra två till ledlist men gissar man inte får blanda 12 o 230 i samma kabel elr får man det?
 
Det är i alla fall svårt att få tillåtet. Eftersom alla ledare är isolerade för den högsta spänningen är det inte ett hinder i sig. Däremot är det svårt att koppla och bibehålla två barriärer. Man kan tänka sig att avmantla och dra vidare den ena kretsen obruten till ett annat kopplingsutrymme.

Du kan i varje fall inte använda 4g1,5. Den har för få ledare utan att nyttja gul/grön och det är helt förbjudet.

Jag föreslår en annan lösning med separat mantlade kablar för de två kretsarna.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.