Några år sedan jag var aktiv här. Så länge sedan att det blev nytt konto.
Håller på förbereda och inventera för inkoppling av laddbox till bilarna. Till gruppcentralen i garaget går en matning direkt från mätarskåpet på fasaden. Nu är jag nyfiken på vad denna kabeltyp heter. Den kraftiga neråt till höger. EKKJ 3+1? Kraftiga och nästan platta faser.
 
  • Elektrisk kabel ansluten till en gruppcentral i garage, möjlig EKKJ kabel, omgiven av andra ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som vanlig EKKJ med sektorformad isolering, nackdelen med den formen är att den bara är någon millimeter på sin tunnaste sida.
Kan fungera bra än beroende på användningsområde.
 
  • Gilla
PetSko
  • Laddar…
Tack!
Kompletterande fråga. Från elmätare kommer en 5-ledare som sedan går vidare in i huset. Till garaget har man istället valt 4-ledare aĺltså PEN. Är det tillåtet? Väl separerade nolla och jord trodde jag skulle fortsätta så, eller?
 
tommib
Du har rätt. Det är inte ok att gå från TN-S till TN-C.

Välkommen tillbaka till forumet!
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
PetSko PetSko skrev:
Tack!
Kompletterande fråga. Från elmätare kommer en 5-ledare som sedan går vidare in i huset. Till garaget har man istället valt 4-ledare aĺltså PEN. Är det tillåtet? Väl separerade nolla och jord trodde jag skulle fortsätta så, eller?
PEN är tillåtet under vissa förutsättningar, då vi inte känner till dina går inte din fråga att ge ett allmänt svar på utan mer information.

Eller är det bilden i ditt första inlägg du undrar över?
 
tommib
Jag gick på det som står i inlägg #3, dvs "från elmätare kommer en 5-ledare". Då är uppdelningen redan gjord och eftersom man inte får ta ut någon matning innan elmätaren anser jag att svaret är enkelt. Det är inte tillåtet att använda PEN-ledare i TS anläggning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag gick på det som står i inlägg #3, dvs "från elmätare kommer en 5-ledare". Då är uppdelningen redan gjord och eftersom man inte får ta ut någon matning innan elmätaren anser jag att svaret är enkelt. Det är inte tillåtet att använda PEN-ledare i TS anläggning.
Det påståendet vill jag mena är felaktigt. Elmätaren kopplas normalt med RK, 3 faser och neutralledare.

Misstänker kanske TS tänker på sin serviskabel, problemet 5 bara att vid 5-ledare kan systemet vara både TN-C och TN-C, endast vid 4-ledarsystem vi kan vara ganska övertygade om att systemet är TN-C.

Men är det bilden ni syftar på kan jag hålla med om ert påstående.

Dock är tejpen gjord så att det verkar vara 3 faser+PE, en typisk "motorinstallation", då den blå tilläggsmarkeringen saknas, skulle det vara fallet är det okej, förefaller dock väldigt osannolikt, speciellt som TS benämner den garagematning.

Så är det bilden TS syftar till och N tas ut i andra änden är det tokfel.
 
Redigerat:
Kanske denna bild man förtydliga lite.
Den sista jordkabeln är troligen iordning av vattenledningar.
 
  • Elcentral med olika kablar och märkningar, möjligen relaterade till jord och vattenledningsinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PetSko PetSko skrev:
Kanske denna bild man förtydliga lite.
Den sista jordkabeln är troligen iordning av vattenledningar.
Du kan inte ta ut PEN från den plinten, precis som tommyb skrev.
Symmetriska 3-faslaster utan nolla, ok.
Med tydlig uppmärkning möjligen 2 faser+nolla+jord.

Men skicka fotot till elektrikern annars så får man gå tillbaka till TN-C, denne har troligen tänkt fel, det bättre alternativet är att dra ny 5-ledare till garaget.
 
Som jag misstänkte alltså. Troligen igen elektriker som kopplat det här. Gjort före min tid. Finns tyvärr mer som tyder på det i garaget.
Eftersom jag planerar att montera två enfas 16A laddboxar kommer det bli obalans.
Får bli ny 5G ledare. Räcker 6mm2 för 16A och 10m?
 
tommib
S Slugge skrev:
Det påståendet vill jag mena är felaktigt. Elmätaren kopplas normalt med RK, 3 faser och neutralledare.
Nu märker vi ord här, men det intressanta påståendet är från elmätaren, inte vad själva elmätaren matas med. Självklart baserar jag uttalandet på bilden som TS lagt upp.
 
tommib tommib skrev:
Nu märker vi ord här, men det intressanta påståendet är från elmätaren, inte vad själva elmätaren matas med. Självklart baserar jag uttalandet på bilden som TS lagt upp.
Inte min mening att märka ord, baserade mitt svar på texten då frågan inte var kopplad till bilden, som för övrigt var betydligt mer inzoomad då jag först såg den, menade bara att ett allmänt påstående att det skulle vara fel att ta ut PEN från en servis med 5 ledare inte stämmer.

5G6 och att jord går via mätare var det jag syftade till som felaktigt, sak samma, vidare.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
PetSko PetSko skrev:
Som jag misstänkte alltså. Troligen igen elektriker som kopplat det här. Gjort före min tid. Finns tyvärr mer som tyder på det i garaget.
Eftersom jag planerar att montera två enfas 16A laddboxar kommer det bli obalans.
Får bli ny 5G ledare. Räcker 6mm2 för 16A och 10m?
Det bör räcka, går du upp till 5G10 skiljer det inte mer än kanske en hundralapp på den sträckan så det kanske kan vara värt att fundera på angående framtidens billaddare. Men din elektriker kan kolla mer exakt.
 
R
En lite kort fråga då . är mätarskåpet en central eller fördelning , med den. normala delen att det går att ta ut TN-C eller TN-S .
Det är väl valfritt så länge man håller sig till rätt kabeltyp
 
R rävlyan skrev:
En lite kort fråga då . är mätarskåpet en central eller fördelning , med den. normala delen att det går att ta ut TN-C eller TN-S .
Det är väl valfritt så länge man håller sig till rätt kabeltyp
Ja, helt rätt, viktigt med rätt kabeltyp bland annat avseende brandklassning, men detta bör elektrikern ha koll på får man hoppas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.