Ska styra 24V kontaktorer i normcentral med signal som kommer från värmesystemet. Vad för typ av kabel är godkänd som signalkabel i normcentral?
 
Ledningen ska ha en isolering som är godkänd för den högsta förekommande spänningen. Så det ska alltså vara kabel/ledningar som är godkänd för vanlig elinstallation.
 
Skulle en SKK eller SKX duga då eller räknas inte den som "installationskabel"?
 
Vanlig FK eller RK med en isolerslang utanpå är bättre. SKX är mest sladd.

Protte
 
Telekabel i rör funkar fint det med, men jag håller med dig om att SKX:en funkar fint också, t o m vanlig EKK 3G1,5 funkar ju för fasen bra, men är klurig att dra i slang långa sträckor.
 
Med era argument så menar ni att man inte får dra in en EKKX i en normcentral?
 
el_richard skrev:
Med era argument så menar ni att man inte får dra in en EKKX i en normcentral?
Näh, i och med att den bara tål en spänning på 100v. Sedan kan man alltid skärma av , men det kan bli lite knivigt att få godkänt i en normcentral.
 
Och hur resonerar ni med svagströmms styrningar till termostater, ljussensorer, fläktforceringar som dras till kopplingsskåp?

Larmcentral typ teletecconnet har ju en inbyggd transformator som matas med 230 Volt, Skall man i så fall dra EKK 4x1,5 till en IR-detektor i en larmanläggning? tror det blir klumpigt....
 
el_richard skrev:
Och hur resonerar ni med svagströmms styrningar till termostater, ljussensorer, fläktforceringar som dras till kopplingsskåp?

Larmcentral typ teletecconnet har ju en inbyggd transformator som matas med 230 Volt, Skall man i så fall dra EKK 4x1,5 till en IR-detektor i en larmanläggning? tror det blir klumpigt....

I dylika anläggningar är oftast klenspänning avskärmad.
 
SELV som det förmodligen handlar om här skall

a) förläggas fysiskt åtskild från andra kretsar, eller
b) omges av en mantel som klarar minst högsta förekommande spänning, eller
c) skyddas av metallskärm eller rör som är skyddsjordad.

Så en kabel med ledare som omges av en yttre isolering som klarar den högsta spänningen är OK. Exempel på sådan kabel är signalkabel för IHC etc som är godkänd för förläggning tillsammans med 230-400V.

För övrigt brukar många strömtrafos, just sådana som man pular in i centraler, vara försedda med anslutningskablar modell SKK.
 
Och annars är det felkonstruerat.

Edit: Pefo hann före, jag syftade på styrmannens inlägg.
 
Jag hade tänkt mig något åt IHC hållet men de brukar vara lite väl många ledare i dessa.
 
el_richard skrev:
Med era argument så menar ni att man inte får dra in en EKKX i en normcentral?
Jag har en gång fått gå och trä på avskalning på EKKX till ringledningstrafon i elcentralerna i 100 lägenheter på ett bygge jag hade.
Det var inte efter den vanliga entreprenadbesiktningen, utan elsäkerhetsverket hade varit och gjort stickkontroll.

Sedan dess använder jag alltid ledning som tål den högst förekommande spänningen, såsom RK, EKKR etc till ringklockan.
Skulle jag byggt en IHC-central skulle jag absolut separerat 24V från 230V med skilda kapslingar eller plintat och dragit RK eller något sådant.
 
Tja, EKKX är ju en lågvoltskabel där varken grundisoleringen eller manteln har tillräcklig isolation för att användas i elcentralen.

För IHC är ju två skåp (minst) en bra lösning men utenheterna för 230/400V måste ändå få sina styrsignaler så man kommer inte undan problemet helt. Men det finns det ju lösningar för.
 
Två lager isolerslang (ska då vara godkänd för spänningen) gör vilken kabel som helst godkänd i normcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.