Hej! Håller på att bygga en ny stuga och undrar vilka kablar jag skall förbereda med i väggarna?
Har inte bestämt mig ännu om jag skall köpa hybridsystem eller bara solcellspaket, och inte heller om jag skall köra med 12v eller 230 med omformare.

Finns det någon kabel som klarar både 12v och 230? Kan jag sätta 2,5mm till data, tv, lampor, vattenpump mm, och kanske 4mm till kyl samt bestämma mig senare? Längder max 10m förutom till kylen som blir ca 20m

Tack på förhand! :)
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
J JPL70 skrev:
Hej! Håller på att bygga en ny stuga och undrar vilka kablar jag skall förbereda med i väggarna?
Har inte bestämt mig ännu om jag skall köpa hybridsystem eller bara solcellspaket, och inte heller om jag skall köra med 12v eller 230 med omformare.

Finns det någon kabel som klarar både 12v och 230? Kan jag sätta 2,5mm till data, tv, lampor, vattenpump mm, och kanske 4mm till kyl samt bestämma mig senare? Längder max 10m förutom till kylen som blir ca 20m

Tack på förhand! :)
Varför inte ta upp den frågan med elektrikern som ska utföra installationen?
Har denne inget svar på frågan så anlita inte den firman :cool:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Varför inte ta upp den frågan med elektrikern som ska utföra installationen?
Har denne inget svar på frågan så anlita inte den firman :cool:
Jag tänkte förbereda själv :)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jag har en 5x2,5kvmm till mina 10,7kWp (16A säkring).

Till vanlig 10A räcker 1,5kvmm och kör du 16A är det 2,5kvmm som gäller (kan avvika i vissa fall men inte med så korta avstånd som du har då).
 
J JPL70 skrev:
Jag tänkte förbereda själv :)
Ingen bra ide om du inte frågar firman som ska slutföra jobbet
Det är mest troligt att en seriös installatör vägrar att ta det på sig om dom inte fått vara med i planeringen :cool:
Eller har du tänkt att göra allt själv?
Var ärlig med dina tankar och ditt uppsåt
Jag hade aldrig accepterat att ta över en installation jag inte kunnat kontrollera var riktigt utförd med avseende på förläggning och mtrl
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ingen bra ide om du inte frågar firman som ska slutföra jobbet
Det är mest troligt att en seriös installatör vägrar att ta det på sig om dom inte fått vara med i planeringen :cool:
Eller har du tänkt att göra allt själv?
Var ärlig med dina tankar och ditt uppsåt
Jag hade aldrig accepterat att ta över en installation jag inte kunnat kontrollera var riktigt utförd med avseende på förläggning och mtrl
Det jag i första hand skall göra nu är att lägga kablar och rör i väggarna. Om jag klarar göra resten själv så gör jag det, alternativt tar hjälp av någon mer kunnig bekant :)

Tack för ditt svar.
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Jag har en 5x2,5kvmm till mina 10,7kWp (16A säkring).

Till vanlig 10A räcker 1,5kvmm och kör du 16A är det 2,5kvmm som gäller (kan avvika i vissa fall men inte med så korta avstånd som du har då).
Känns som att jag skall köra på 16A i fall energibehovet växer

Tack för ditt svar :)
 
J JPL70 skrev:
Finns det någon kabel som klarar både 12v och 230? Kan jag sätta 2,5mm till data, tv, lampor, vattenpump mm, och kanske 4mm till kyl samt bestämma mig senare? Längder max 10m förutom till kylen som blir ca 20m
Jag rekommenderar att du först bestämmer dig för hur ditt kraftsystem ska se ut, 12 eller 230 V, och därefter dimensionerar ledningarna efter det. Det blir inte bra annars. Om du inte vet så skulle jag göra en normal 230 V-installation i stugan.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J JPL70 skrev:
Hej! Håller på att bygga en ny stuga och undrar vilka kablar jag skall förbereda med i väggarna?
Har inte bestämt mig ännu om jag skall köpa hybridsystem eller bara solcellspaket, och inte heller om jag skall köra med 12v eller 230 med omformare.

Finns det någon kabel som klarar både 12v och 230? Kan jag sätta 2,5mm till data, tv, lampor, vattenpump mm, och kanske 4mm till kyl samt bestämma mig senare? Längder max 10m förutom till kylen som blir ca 20m

Tack på förhand! :)
Här finns en kalkylator som du kan beräkna spänningsfall i kablarna med.
https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php
 
M mattoys skrev:
Här finns en kalkylator som du kan beräkna spänningsfall i kablarna med.
[länk]
Kanon tack :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar att du först bestämmer dig för hur ditt kraftsystem ska se ut, 12 eller 230 V, och därefter dimensionerar ledningarna efter det. Det blir inte bra annars. Om du inte vet så skulle jag göra en normal 230 V-installation i stugan.
Om jag förstått rätt så kan jag (på 12V) som mest belasta en 10m lång 1,5mm kabel med 26Watt , och 2,5mm kabel med 42Watt.

Om jag skall kunna driva kraftigare apparater så får jag gå upp
i ganska rejäl kabelarea om jag inte sätter en växelriktare som jag
självklart måste göra :) och om jag sätter 2,5mm FK-kabel i alla rör så kan jag ha 12V som belysning om jag vill, och 230 i vägguttagen på 1500 Watt, eller tänker jag fel :)

Dessutom så har jag i FK2,5 möjlighet att dra in el från nätet om jag vill i framtiden.

Tack för ditt svar :)
 
Redigerat:
Jag hoppas att du är medveten om att även en 12 volts anläggning av den storleken lika mycket kräver auktoriserad (behörig) installatör.
Är anläggningen större än 200VA, eller 10A eller 50 V krävs "behörighet" hos den som utför anläggningen precis samma som för 230 Volt. Så vore det min anläggning skulle jag göra installationen för 230V och mata den med 230V. All ingående matr blir då så mycket enklare och även billigare då man kan använda "standard matr" till allt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att även en 12 volts anläggning av den storleken lika mycket kräver auktoriserad (behörig) installatör.
Är anläggningen större än 200VA, eller 10A eller 50 V krävs "behörighet" hos den som utför anläggningen precis samma som för 230 Volt. Så vore det min anläggning skulle jag göra installationen för 230V och mata den med 230V. All ingående matr blir då så mycket enklare och även billigare då man kan använda "standard matr" till allt.
Funderar på denna produkt: https://www.sunwind.se/product/show/?id=2387&Solcellspaket-Max-Power-185W

Krävs det behörig elektriker för att koppla in denna produkt, eller kan jag med lite hjälp installera själv?

Tack för ditt svar :)
 
Eftersom anläggningen kan ge mer än 200VA så blir anläggningen "behörighetskrävande" dessutom har du väl tänkt att säkra med mer än en 10A säkring, vilket är ännu en orsak till att det hela blir "behörighetskrävande.
Och det behövs inte bara en behörig för att koppla in utan det behövs behörighet för allt arbete på anläggningen.
Tar du kontakt med en behörig och ni gemensamt går igenom anläggningen är det mycket troligt att denne tillåter att du utför delar av arbetet själv och då enligt den behöriges anvisningar.
Ps
I "ditt" paket ingår ju även en omformare till 230V så installationen blir en 230V anläggning.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag tycker själva bruksanvisningen riktar sig till "gör det självare". Men jag tror detta system inte är tänkt att kopplas ihop med nåt fast installerat elnät i ett hus utan snarare är en lösning om ingen el finns.
men jag tolkar din ursprungliga fråga som att du ville dra kablar som skulle vara tillräckligt grova för att både kunna hantera lågspänning och därmed hög ström. Rent tekniskt kankse det skulle fungera men jag skulle tro kostnaden blir onödigt hög. Tag kabel tex. En standard kopplingstråd FK 1,5 mm2 kostar nånstans runt 2 kronor metern. Men 2,5 mm2 kostar 4,50 och 4 mm2 nånstans runt 12 kronor!
Jag skulle nog också göra som någon annan föreslog: bygga ett "vanligt" 230 volt nät och försöka få till matning via växelriktare. Min bild är att såna lösningar finns "färdiga" så att säga
 
kvirre kvirre skrev:
Jag tycker själva bruksanvisningen riktar sig till "gör det självare". Men jag tror detta system inte är tänkt att kopplas ihop med nåt fast installerat elnät i ett hus utan snarare är en lösning om ingen el finns.
men jag tolkar din ursprungliga fråga som att du ville dra kablar som skulle vara tillräckligt grova för att både kunna hantera lågspänning och därmed hög ström. Rent tekniskt kankse det skulle fungera men jag skulle tro kostnaden blir onödigt hög. Tag kabel tex. En standard kopplingstråd FK 1,5 mm2 kostar nånstans runt 2 kronor metern. Men 2,5 mm2 kostar 4,50 och 4 mm2 nånstans runt 12 kronor!
Jag skulle nog också göra som någon annan föreslog: bygga ett "vanligt" 230 volt nät och försöka få till matning via växelriktare. Min bild är att såna lösningar finns "färdiga" så att säga
Tanken är att enbart köra "offgrid", men OM jag skulle ändra mig i framtiden så finns möjligheterna att använda sig av samma kablar menade jag. Vem vet om det blir en permanentbostad i framtiden :)

Blir intressant att se om man klarar sig på kamin under kommande vintervistelse, och OM det inte är tillräckligt med värme så kan Wallasvärmare vara ett alternativ för jag vill helst slippa fasta kostnader på denna stuga.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.