Avser att montera 5st ledspottar (MD-99 5W) i vardera takfot. Längden mellan första och sista spott i takfoten är 9,6m och avståndet mellan takfötterna är drygt 10m. Vill kunna styra detta från två väggströmbrytare och det ska vara kopplat till ett elskåp mitt i huset där jag eventuellt har ett Astrour inkopplat. Skulle bli mycket tacksam om någon vill ge mig lite hjälp med hur jag bäst planerar denna eldragning.

En idé jag har är att placera en driver med inbyggd dimmer i vardera takfot och därifrån gå in i elskåpet där jag går vidare till de återfjädrande strömbrytarna med antingen något impulsrelä eller motsvarande men det har säkert elektrikern koll på. Min huvudfråga är alltså om en ledslingan på (9,6m x 2) ~19,2m är för lång och ifall den då måste delas upp på fler drivers? Blir även tacksam om nån har ett bättre förslag på dragningen.
 
Det handlar om en ström på under 1 A så kabellängden är inte alls kritisk. Du kan därmed placera drivdonen på i stort valfri plats. Men kolla bruxet ifall drivdonet skulle ha ett krav på största längd.
 
Det låter bra! Helst så skulle jag vilja ha drivdonen i elskåpet. Blir i sådant fall kabellängd på ca. 25m. Skulle det också kunna funka om jag väljer ett drivdon som klarar det?

En liten sidofråga. Hur tjock kabelarea bör man dra från sista spotten och till elskåpet där drivdornet sitter om vi antar ett avstånd på 10m. (Har mängder med ledbelysning som ska kopplas in) Jag köpte RKUB 2x0,75mm2 fördraget då jag trodde det inte krävde någon direkt kabelarea men på elektrikern som var hos mig förut lät det som om det var klent. Kan iofs. kanske ha blivit ett missförstånd mellan oss.
 
Danne_83 skrev:
Det låter bra! Helst så skulle jag vilja ha drivdonen i elskåpet. Blir i sådant fall kabellängd på ca. 25m. Skulle det också kunna funka om jag väljer ett drivdon som klarar det?

En liten sidofråga. Hur tjock kabelarea bör man dra från sista spotten och till elskåpet där drivdornet sitter om vi antar ett avstånd på 10m. (Har mängder med ledbelysning som ska kopplas in) Jag köpte RKUB 2x0,75mm2 fördraget då jag trodde det inte krävde någon direkt kabelarea men på elektrikern som var hos mig förut lät det som om det var klent. Kan iofs. kanske ha blivit ett missförstånd mellan oss.
Det är i normala fall strömmen och ledningslängden som är dimensionerande. Att du har 10m från drivdonet till sista spotten spelar ingen roll, utan det är hela slingans längd som avgör. LED belysning matas normalt med konstantström, vanligen 350 eller 700 mA. Utan att räkna på det så tror jag du enkelt kan köra med 50meter i en 0.75 mm2 kabel, troligen 100 meter också.

Dock begränsar ganska ofta drivdonen längden på kabeln, det har att göra med att PWM dimmingen kan orsaka radiostörningar vid vissa ledningslängder.
 
Står det ingenting i installationsanvisningen så har de inga krav på max längd.
 
Bo.Siltberg skrev:
Står det ingenting i installationsanvisningen så har de inga krav på max längd.
Då tolkar jag det som att jag generellt kan dra 0,75mm2 kabel åtminstone i kabellängder på (i mitt fall max) 30m om inte drivdonen föreskriver något annat. Om det sen blir problem med dimringen får jag helt enkelt prova ett annat drivdon. Är det ett korrekt antagande?
 
Ja, det tycker jag är ett bra antagande. Men jag garanterar ingenting...att passa ihop och installera drivdon/dimmer med lampor, speciellt LED, är ännu idag ingen vetenskap, utan experiment! Vi har en annan aktuell tråd i elforumet där lyset i vardagsrummet ibland släcks när lyset i köket tänds, antagligen pga induktiv/kapacitiv koppling mellan styrtrådar.
 
Ja ledbelysning verkar kunna leva sitt eget liv... Malmbergsspottarna som jag är intresserad av verkar ha fenomenet att de kan lysa svagt även när de är släckta i alla fall enligt forumet och även hos en kompis. Vet dock inte hur han kopplat dem. Är inget problem hos mig om det blir samma då jag inte kommer placera de i några sovrum så om de lyser lite så skulle det inte vara hela världen.

Tack så mycket för svaren! Mycket uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.