Hej. Rören inomhus är dragna med lite "svag" krök så det är svårt att få till en snygg övergång.
A)Jag försökte värma kabelkanalen för att böja den, men det blev inget vidare, dessutom blev den bucklig.
B) Nästa alternativ är att korta den nedre kanalen och sätta på en räfflad, flexibel bit, ( nere till höger), men det blir inte heller så snyggt.

Några tips? Är detta grejer som installatörer har? Är rätt svårt att hitta i bygghandeln.

Till mitt försvar så var det förra ägaren till huset som fick den installerad.

Tack på förhand. Mvh Pierre
 
  • Hand som håller en flexibel kabelkanal bredvid illa passande vita rör och en väggkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Bortsett från att den lodräta kanalen ä skrynklig kan jag inte se vad som är problemet. Rören i kröken justerar man efter behov.
 
  • Gilla
Pierre_göteborg
  • Laddar…
Misstänker att det är kopparrör innanför isoleringen, eftersom de är hårda? Hur "skarpt" kan man böja dem?
 
electroluxaren skrev:
Bortsett från att den lodräta kanalen ä skrynklig kan jag inte se vad som är problemet. Rören i kröken justerar man efter behov.[/QUOTE Misstänker att det är kopparrör innanför isoleringen, eftersom de är hårda? Kan man böja dem "skarpt" utan att skada dem, inom rimlighetens gränser förståss
 
Kopparrören böjer man med ett särskilt bockningsverktyg eller genom att trä på en böjfjäder där. Man måste vara mycket försiktig om man vill böja rören på frihand, särskilt om böjradien är snäv. Tycker det ser helt ok ut nu som det är.
 
  • Gilla
Pierre_göteborg
  • Laddar…
inga konstigheter att böja rören för hand för att lägga in i kanaler med vinklel som du har med 1/4-1/2 eller ännu enklare 1/4-3/8 rör
Montera kanalen rakt under som det ska vara bara ;)

Ser helt idiotiskt ut med kanalen som inte lirar rakt ner från vinkeln som den ska vara, synd bara att du skulle värma kanalen så den är skadad
 
  • Gilla
Pierre_göteborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.