Funderar på var elkabeln kommer in i den utanpåliggande strömbrytaren och eluttaget. Som jag kan förstå det kommer kabeln ändå in från väggen!? Men om man inte har möjlighet att dra kablar i väggen..? Som detta uttag;

https://www.bauhaus.se/vagguttag-schneider-electric-exxact-2-vags-jordat-vit.html

Har däremot använt utanpåliggande strömbrytare i källaren där kabeln dras genom en åtslutande gummiplugg på ovansidan. Men det passar inte i kök och sovrum mm.

Antar att det finns förhöjningsdosor att använda eller vad gör man?
 
Om du tittar på insidan finns det utbrytsluckor på alla sidor. Man öppnar upp en sådan (med avbitartång eller kniv) så att man får en fin rund öppning för kabeln.
 
tommib
Man klipper upp kapslingen där man vill ha in kabeln. Oftast är det i ett hörn eller mitt på kort/långsida beroende på hur uttaget är monterat.

Klippningen gör man med en sk. klipptång (av många felaktigt benämnd kulotång) om man vill ha det snyggt. Man kan möjligen om man vill också använda en doskniv. Skiter man i utseendet så kan man använda en sekatör eller sidavbitare.
 
Tack! Ska kika på det här inkl rätt verktyg!
 
tommib
Den funkar helt ok, har en sån själv.

Klart värt det om man ska göra mer än ett enstaka uttag och värderar estetiken åtminstone lite.
 
Den funkar Men är lätt att klämma sig på
Ska man bara använda den enstaka gånger så räcker den
 
Mikael_L
Gör man bara något enstaka uttag är klipptången kanske lite overkill.
Om man är försiktig och lite händig så kan man nog få till ett ganska fint och någorlunda runt hål med en vass kniv, eller kanske med hjälp av en stegborr:
Stegborren lär ju vara mer användbar till annat senare.
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
En rundfil borde kunna slutföra oberoende om det börjat med avbitare, kniv, osv.
 
  • Gilla
Bernieberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag har borrat med 10-12 mm träborr 6-7 mm in från kanten på den tiden innan jag skaffade klipptång, det funkar också. Man klipper bort den lilla resten med avbitare.
 
Det blir nog 9-10 el-uttag och 7-6 strömbrytare sammanlagt. Har inte köpt eller beställt något än. Ska läsa igenom inläggen och fundera lite. Kommer bara irritera mig på ett ”hål” som ser ”fult” ut.. :(
 
tommib
Köp klipptången. Det är så lite pengar i sammanhanget.
 
Mikael_L
Man sparar väl en halvtimmes jobb på 20 apparater genom att använda ursparingstång isf någon annan metod att försöka göra runda hål.
Och resultatet blir förhoppningsvis lite bättre, åtminstone en säkrare framgång. Pajar man en kåpa så man inte kan sätta upp den utan att skämmas så har vi pengar där också.

Ja inte helt givet att man ska tjacka en tång för 20 apparater, men det börjar åtminstone bli motiverat.
 
har biltemas tång, den är lätt att klämma sig på (som endel andra felkonstruerade tänger där skänklarna går ihop helt) men resultatet blir bra... om man klipper på rätt ställe - det går så lätt och snabbt att det går att råka göra för djupt eller snett eller liknande... med en kniv och om uttaget skall vara där brytanvisningen är så tror jag kniv funkar lika bra... ska man göra uttaget där det inte finns ett förbered brytkant så är tången verkligen bra... skulle köpa om jag inte hade den redan... :) Använd handskar så slipper du klämma dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.