A
Hej, vi håller på och lägger om taket hemma och jag ville passa på att dra upp två slangar, en för TV antenn och den andra för 4G antenn när vi ändå håller på. Jag har kikat här på forumet lite men hittar inte riktigt svaret jag söker. Jag har tänkt att sätta någon form av kabelgenomföring, typ en sådan https://www.vilpe.com/sv/product/antenngenomforing-12-100-mm/, men jag vet inte om det kommer att fungera, hur skulle Ni ha gjort? Anledningen till varför jag drar upp slangar är att jag vill ha möjlighet att byta eller dra i någon mer kabel i framtiden om det skulle behövas.

Jag ber om ursäkt på förhand om jag har ställt frågan i fel forum.

Mvh Kacper
 
Spontant känns det överarbetat med en sådan pryl på taket. Kan vara bra om man ska ha upp ett antennrör, men för tunna koaxkablar är det onödigt imho.

Ska du ha TV-antenn på taket? Ofta hamnar antennen på någon gavel och då räcker det med VP-rör genom väggen där kabeln sedan kan gå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Spontant känns det överarbetat med en sådan pryl på taket. Kan vara bra om man ska ha upp ett antennrör, men för tunna koaxkablar är det onödigt imho.

Ska du ha TV-antenn på taket? Ofta hamnar antennen på någon gavel och då räcker det med VP-rör genom väggen där kabeln sedan kan gå.
Tack för snabbt svar! Båda antennen har jag tänkt att sätta på ett antennrör på skorsten, det blir den kortaste vägen till garderoben där hela nätverket och TV ska dras ifrån.
 
Det funkar säkert bra med den länkade genomföringen, viktigt lär vara att få en tät genomföring, annars finns kanske risk för att det regnar in på vinden.

Kan du inte lirka fram slangarna under nockpannorna? Svårt att ge tips utan att se förutsättningarna.
 
A
Hej
E etompau skrev:
Det funkar säkert bra med den länkade genomföringen, viktigt lär vara att få en tät genomföring, annars finns kanske risk för att det regnar in på vinden.

Kan du inte lirka fram slangarna under nockpannorna? Svårt att ge tips utan att se förutsättningarna.
Hej, jag har kikat lite och det blir enklare att gå in med slang genom väggen i takkupan. Så ingen takgenomföring kommer att behövas, kablarna ska också gå under takpannorna en kort bit. Efter att kablarna gått in i väggen blir det vanlig slang dragning, jag undrar dock om det finns några krav på hur långt ifrån murstocken slang får dras, där jag hade tänkt dra den blir det ungefär 30-35 cm från murstocken, blir det för nära eller blir det lagom?

Tack på förhand
 
Kacper Jajkowski skrev:
Hej

Hej, jag har kikat lite och det blir enklare att gå in med slang genom väggen i takkupan. Så ingen takgenomföring kommer att behövas, kablarna ska också gå under takpannorna en kort bit. Efter att kablarna gått in i väggen blir det vanlig slang dragning, jag undrar dock om det finns några krav på hur långt ifrån murstocken slang får dras, där jag hade tänkt dra den blir det ungefär 30-35 cm från murstocken, blir det för nära eller blir det lagom?

Tack på förhand
Ser inga problem med denna dragning. Inget ska bli så varmt i bostadsutrymmet så att det skulle påverka flex-slang/kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.