Hej

Jag har ett hus byggt 1957, till de flesta lampor finns två kablar, en vit och en orange/brunaktig.

Nån som kan hjälpa mig reda ut vilken som är fas/nolla??

har tyvärr inte utrustning eller kunskap att kunna mäta upp själv
 
S
Calle34 skrev:
har tyvärr inte utrustning eller kunskap att kunna mäta upp själv
Då tycker jag verkligen inte att du ska ge dig på att koppla nåt heller men för att ge ett svar på frågan:
Vilken färg som användes till vad varierade mycket beroende på var i landet installationen gjordes men här brukade vit vara fas och svart nolla.
 
Att tänka på vid elarbete generellt, är att det utförs fackmannamässigt. Detta för att försäkringsbolagen kräver detta. Om olyckan inträffar, så undrar dom.... Men svar på din fråga är att du med instrument måste mäta vilken som är fasen. Man kan inte lita på färgerna på kablarna. Förr hade dom olika fas-färger i olika kommuner. Men jag tycker du skall uppdatera din el till nuvarande standard. Petsäkra och jordade väggutag, jordfelsbrytare osv. Flera jordfelsbrytare är ett tips ! Så blir du inte helt utan el när jordfel inträffar. Denna investering höjer ju priset på huset också. Prata med en elkille, så finns det många lösningar
 
Du måste mäta fram vad som är vad.
Precis som redan har sagts så varierar det friskt över landet och ibland också beroende på vilken elektriker det var som gjorde jobbet.
 
En yrkesman kan i allmänhet se på kopplingen vad som är fas och nolla men anväder för säkerhts skull ändå en mätare
 
Förstår inte hur du kan "se" på en gammal koppling vad som är fas eller nolla. Man hade ju ibland nollan som tändtråd förr i tiden. Konstigt. Förklaring !
 
S
Övning ger färdighet!  ;) Vänta bara tills du blir varm i kläderna och skaffat dig erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.