Ska koppla in rörelsedetektor i matkällarn i stället för vanlig brytare till lampan.
Har tänkt att använda EKLK som jag har hemma men dilemmat är ju att den har en jordtråd och jag behöver fas, nolla och tändtråd. Hur fel är det att använda den gulgröna och tex tejpa över det gulgröna så den ser svart ut i båda ändarna där jag har skalat EKLKn?
 
Det är väldigt fel att göra som du föreslår. Gulgrön får absolut inte användas som annat än jord. Den som i framtiden öppnar din installation kommer inte förstå att tejpen sitter där som "färgbytare".
 
Det är så strängt förbjudet att använda gulgrön till något annat än skyddsjord så att det nästa är löjligt! Köp en fyr- eller femledare.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det är så strängt förbjudet att använda gulgrön till något annat än skyddsjord så att det nästa är löjligt! Köp en fyr- eller femledare.
Vad gäller vid det omvända? Är det tillåtet med gulgrön, respektive blå och brun krympslang/tejp i ändarna på en gammal matarkabel med bara svarta ledare?
 
Maxwells_Demon skrev:
Vad gäller vid det omvända? Är det tillåtet med gulgrön, respektive blå och brun krympslang/tejp i ändarna på en gammal matarkabel med bara svarta ledare?
ja, om färgerna överensstämmer med verkligheten så..
 
hmm, får väl köpa ny kabel då.
Men det är alltså fyrledare som gäller det finns inte treledare utan jord?
 
puu skrev:
hmm, får väl köpa ny kabel då.
Men det är alltså fyrledare som gäller det finns inte treledare utan jord?
jo det finns, den heter då 3x1.5 istället för 3G1,5 men är ovanlig och dyrare än 4G1.5
 
antar att jorden och biledaren ska kopplas in dosan även att den inte används i sensorn.
 
puu skrev:
antar att jorden och biledaren ska kopplas in dosan även att den inte används i sensorn.
Ja.

//Patrik
 
funderar vidare...om man nu skulle ha en 3x1,5 EKLK hur gör man med biledaren då
 
puu skrev:
funderar vidare...om man nu skulle ha en 3x1,5 EKLK hur gör man med biledaren då

Finns det en sådan?

Rekommenderar att du kör på 4-ledare.
 
jaja, funderade bara teoretiskt hur man tänker med biledaren om det inte finns jord i kabeln.
 
puu skrev:
jaja, funderade bara teoretiskt hur man tänker med biledaren om det inte finns jord i kabeln.
Jag antar att man ansluter den till närmsta skyddsjord, t.ex. i centralen eller i dosa som man kopplar in i. Finns inte skyddsjord så är det väl så då.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag antar att man ansluter den till närmsta skyddsjord, t.ex. i centralen eller i dosa som man kopplar in i. Finns inte skyddsjord så är det väl så då.

//Patrik

Tvivlar på att det skulle vara lagligt, av flera anledningar. Biledaren har ju inte arean att användas som jord, vilket den då skulle göras. Och finns det ingen jordanslutning så får du inte heller ha en ojordad mantel i kabeln. Annars hade kulokabeln fortfarande varit laglig.
 
hur dör man då när man ska komplettera med ett ojordat uttag i ett ojordat rum och dra en EKRK2x1.5? finns ingen jord så finns det ju inte, och då går ju inte biledaren att jorda heller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.