Hej!

Bor i ett L-format enplanshus med arbetsrum i ena änden och förråd i den andra. Mitt mål är att kunna flytta den ganska bullriga filservern till förrådet. Har därför spenderat helgen på att först dra flexslang och sedan 30 meter skärmad Cat.5E ethernetkabel i denna, tvärs över hela vinden.

Efter kabeldragningen kollade jag eventuella kabelbrott genom att tvinna ihop ett par ändar med varandra i en ändan och sedan mäta motståndet över motsvarande kabelpar i den andra, med i mitt tycke godkänt resultat (< 10 ohm). Jackade på RJ45-kontakter enl konstens alla regler (568B rak kabel) och kollade att även dessa har ledningsförmåga mha en påklistrad bygel mellan två stift, och motståndmätning på motsvarande stift i andra änden. Allt grönt så långt.

Stoppade sedan i ena änden i en switch i arbetsrummet, och den andra i min dator. Ingenting händer. "Link Up" tänds aldrig på switchen. Har testat med en annan hårdvara (hubb + laptop) med samma resultat.

Ideer om vad som är fel eller hur man kan felsöka med "vardagsteknik" typ multimeter? Eller är min enda utväg att dra om den där dj...a kabeln på vinden?

Kabel som för övrigt inhandlades på Clas Ohlson... måhända får jag skylla mig själv?

Sägas skall också att WLAN inte är ett alternativ pga mina prestandabehov.

Tacksam för tips eller ideer!
 
Låter som du ändå lyckats förväxla ett par av kablarna eller så
 
500 spänn låter ju överkomligt. Liknande instrument som jag hittat tidigare var långt över tusenlappen.

Tusen tack!
 
Jag brukar göra mig en testpropp där stift 1 och 2 är bygglade 3 med 4 osv.

Sen är det ju bara att ta multimetern i andra ändan och se att det piper på rätt platser. Det råkar också vara hur de allra billigste testinstrumenten fungerar.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.