Hej alla!

Jag har en fråga som grundar sig i enbart nyfikenhet.
Jag har en ytterlampa på hörnet av mitt tegelhus. Denna har i sin tur en strömbrytare och spänning draget till sig från entrén/verandan.
Det märkliga är att från lampan fortsätter sen en kabel neråt och in genom väggen till källargaraget.

Beslutade mig igår att följa denna kabel och sen då att den viker in bakom ett väggmonterat el-uttag.
Nyfiken som jag är bryter jag strömmen och skruvar ur uttaget från väggen.
Där ser jag då att enbart en av tre trådar från kabeln är kopplade och det är jorden.

Finns det någon förklaring till varför man har gått igenom detta för att ta jorden där?

Bifogar en väldigt risig teckning som kanske ger något klarhet i hur jag menar.

Ha det!
Screenshot_2016-01-25-07-31-13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som TROR sig veta har gjort nått som var helt felaktigt hempul. Man får aldrig ta jorden från en annan grupp, det kan innebära att man en dag står där med ett uttag som man tror är jordat men eftersom man kopplat bort den grupp som jorden är tagen från så saknar man i verkligheten jord i uttaget. Fas,nolla och jord ska "följas åt hela vägen".
 
Är det troliga att man gjorda uttaget i garaget då menar du? Eller är det lampan som är gjorda i uttaget? Borde väl gå att gjorda lampan i sig själv?
 
Här kan vi bara gissa. Men med stor sannolikhet så har antingen lampan eller garageuttaget ingen "egen" jordförbindelse. Någon har då förenklat för sig.

Jag gissar att det inte finns någon jord till utomhuslampan, om den är dragen från någon dosa inomhus, och elen i huset i stort var ojordad när detta gjordes. Man ville troligen kunna ha brytaren till detta inomhus, kanske tom. i samma brytare som en annan lampa inomhus? Så har man då dragit iväg en kabel till garaget för att fixa jord, istället för att dra fram jord från centralen till dosan där allt är inkopplat.

Det kan givetvia vara precis tvärtom, att garageuttaget har tillkommit i efterhand, och fått sin jord från utomhuslampan. Men det känns lite mindre sannolikt.

Detta är som sagts fel, och ett rätt grovt fel. Det är dock ingen akut fara, om vi antar att den här extraledaren faktiskt är kopplad till jord i någon av sina ändar.

Ett relativt enkelt sätt att rätta det här OM det är lampan som inte får någon jord via sin matning. Är att byta lampan till en armatur med dubbelisolering (symbol med två kvadrater). Då skall lampan inte vara jordad. Och denna "fuljord" kan kopplas bort. Men det gäller då att undersöka att garageuttaget verkligen får jord, ex. genom mätning.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.